خدمات وکالت با بهترین وکیل در کرج
وکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرج
09120475112
diakuco@gmail.com
کرج | بین میدان شاه عباسی و توحید - کوچه شهدای دانشجو - مجتمع اداری امیر - طبقه 2 - واحد 4

چگونگی استرداد جهیزیه

استرداد جیزیه

 چگونگی استرداد جهیزیه

موسسه حقوقی دیاکو سامان پرداد یکی از برترین موسسه های حقوقی در کرج است که در این محتوا در مورد استرداد جهیزیه و چگونگی آن مطالبی را به شما ارائه میدهد 

همچنین دیاکو سامان پرداد ( وکیل 24 ) با گرد هم آوردن برترین وکیل در کرج به یکی از فعال ترین موسسات حقوقی تبدیل شده است که در زمینه وکالت در حوزه استرداد جهیزیه فعالیت دارد

درصورتی که شما با مسئله استرداد رو به رو هستید و قصد دارید تا با ارائه بهترین و کاربردی ترین مشاوره های حقوقی از سوی بهترین وکیل در کرج این مسئله را حل کنید میتوانید با شماره تماس 09364422550 تماس بگیرید 

فهرست کاملی که امروزه با جزئیات از جهیزیه تهیه می شود را بعد از اینکه جهاز را در خانه شوهر تحویل دادند را با امضای شوهر تکمیل می کنند.

در این فهرست تمام وسایلی که به منزل آورده شده است، به عنوان مثال جزئیات وسایل گران قیمت مانند یخچال، فرش، گاز، تلویزیون و وسایل اینچنینی را در فهرست جهیزیه که به آن سیاه می گویند می نویسند. حتی اینکه برند یخچال چه برندی است و از چه کارخانه ای است را نیز برخی درج می کنند.

 البته اینگونه نیست که امضای شاهد به صورت قطعی باید در سیاهه وجود داشته باشد، اما اگر شما فردی را به عنوان شاهد در نظر بگیرید، صددرصد بعدا به نفع شماست. 

اهمیت سیاهه زمانی برای شما مشخص می‌شود که به هر دلیل شما قصد استرداد جهیزیه را داشته باشید. استرداد جهیزیه که به بردن جهیزیه معروف است، در این شرایط بسیار آسان است و بدون هیچگونه مشکلی زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و یا شورای حل اختلاف استرداد آن را به واسطه سیاهه که در دست دارد به دادخواست ارائه دهد.

جهیزیه برعهده کیست؟

در قانون هیچ تعریف خاصی بابت ارائه جهیزیه توسط زن وجود ندارد؛ چرا که تنها عرف جامعه این تعریف را به این شکلی که الان مشاهده می کنید به وجود آورده است.

 عمدتا به اموال منقولی که می توان در زندگی مشترک از آن استفاده کرد جهیزیه گفته می شود که اصولا تنها شوهر برای فراهم کردن جهیزیه باید تلاش کند و حقی برگردن زن نیست.

در بسیاری از مناطق ایران به واسطه عرف هر منطقه شرایط خاصی برای فراهم کردن جهیزیه وجود دارد، که در مناطقی ارائه جهیزیه کاملا برعهده دختر است و در برخی از مناطق دیگر تقریبا وسایل بزرگ بر عهده پسر است و مابقی را دختر فراهم می کند.

 در هر صورت با شرایط خاصی که در عرف جامعه وجود دارد، جهیزیه به تعریف کنونی رسیده است.

در قانون مدنی ایران در مورد جهیزیه و ارائه آن هیچگونه تعریفی ارائه نشده است و به هیچ عنوان زن تکلیف قانونی و شرعی برای فراهم کردن جهیزیه ندارد.

 تنها فراهم کردن وسایل ضروری زندگی مشترک بر عهده شوهر است.

 به همین دلیل متاسفانه اختلافات بسیار زیادی را می‌توان در دادگاه خانواده به خاطر ارائه جهیزیه مشاهده کرد و یا حتی موضوع استرداد جهیزیه از جمله موضوعات بسیار چالش برانگیز در برخی شرایط محسوب می شود.

وسایل خریداری شده توسط پسر

همیشه اینگونه نیست که تمام جهیزیه را دختر ارائه دهد؛ چرا که ممکن است چند وسیله بزرگ را پسر خریداری کرده باشد که برای استرداد جهیزیه اگر مرد بتواند خرید چند وسیله مشخص را ثابت کند، خانم دیگر این اجازه را ندارد که آن چند وسیله را در لیست استرداد جهیزیه خود قرار دهد.

 به این دلیل که شوهر تنها به عنوان کمک به جهیزیه این وسایل را خریداری کرده است و زن این حق را ندارد که در لیست استرداد خود آن ها را جای دهد. 

این نکته را به عنوان یک نکته مهم و کلیدی در نظر داشته باشید.

 حتی آقایان بهتر است اگر وسایلی  را به عنوان جهاز خریداری می‌کنند در لیست سیاه نیز ذکر کنند تا بعدها با مشکل خاصی روبرو نشوند؛ چرا که در برخی از شرایط ممکن است ثابت کردن آن زمان بر باشد.

 اما نکته کلیدی دیگر این است که ممکن است برخی از افراد های طلاهای  متعل به زن را به عنوان بخشی از جهیزیه در نظر بگیرند.

 جهیزیه تنها به اموالی گفته می‌شود که در زندگی مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد و طلاهای زوجه تنها به وی تعلق دارد. 

مرد به هیچ عنوان نمی تواند خواسته ای در این بین، داشته باشد و حتی در عرف نیز طلا جزءد جهزیه محسوب نمی شود و برخی از خانم ها به خاطر ذکر طلا در لیست سیاهه از دادگاه دادخواست استرداد طلا را نیز دارند

در صورتی که طلا در تصرف زن است و به صورت روزانه از آن استفاده می کند. اما اگر د رمدت زمان زندگی مشترک آقا از این طلا استفاده کرده است، این خود یک موضوع جدا در دادخواست دادگاه است.

استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه

خارج کردن جهیزیه بدون اجازه شوهر

با توجه به اینکه زن جهیزیه را ارائه دهد پس مالکیت آن بر عهده وی است و به این دلیل که هیچ گونه وظیفه قانونی و شرعی برای آوردن و نگه داشتن جهیزیه ندارد می تواند هر زمان که بخواهد به استرداد جهیزیه خود بیاندیشد و حتی در این بین، به اجازه شوهر نیازی نیست. 

تنها هر آنچه که در لیست جهیزیه به آن اشاره شده است را می تواند در نظر بگیرد و بدون اجازه شوهر از منزل خارج کند.

 اما نکته مهمی که وجود دارد این است که زن بهتر است با یک وکیل در این حوزه مشورت کند تا وکیل بتواند با مجوز دادگاه وسایل و اقلام مورد نظر سیاهه را از منزل خارج کند؛ چراکه در برخی از شرایط شوهر ممکن است شرایطی را مبنی بر سرقت اثاثیه منزل مطرح کند. البته در این شرایط شوهر به نتیجه درستی نمی رسد. 

اما در هر صورت شما بهتر است در این بین، از مجوز استفاده کنید و یا از چند شاهد کمک بگیرید.

ارتکاب جرم خیانت در امانت توسط مرد

از لحاظ قانونی استرداد جهیزیه زمانی که زن جهاز را ارائه داده باشد، تنها بر عهده زن است و اگر مرد جهاز تصاحب کند به جرم خیانت در امانت می توان از مرد شکایت کرد، که در این حالت مرد مرتکب جرم شده است اما نکته ای که وجود دارد، این دیدگاه زمانی است که شما قصد داشته باشید به صورت کاملا خشک و کاملا قانونی به قضیه نگاه کنید.

 اما در دیوان عالی کشور حکم های متفاوتی در این باره وجود دارد که در حال حاضر نمی‌توان این موضوع را به عنوان جرم خیانت در امانت در نظر گرفت و حتی اگر به هر دلیلی جهیزیه تلف شود باز هم در اینجا این جرم برای مرد مشخص نمی شود به این دلیل که اصل عقد بر پایه توافق و تفاهم زندگی است و موردی که گفته شد را نمی‌توان به عنوان خیانت در امانت در نظر گرفت.

 مگر زمانی که زن و شوهر از یکدیگر جدا و در شرایط جدا از یکدیگر زندگی کنند.

حتی خانم، آقا را از تلف و استفاده کردن جهیزیه ممنوع کرده باشد.

 و به مرد اخطار داده باشد که جهیزیه را باید پس بدهد که در این شرایط، شما اگر به وکیل مراجعه نمایید به راحتی با استفاده از استرداد جهیزیه به شکل شفاهی و یا ضمنی و یا هر روش دیگری که وکیل آن را تایید کند، می‌توانید از دادگاه موضوع را پیگیری کنید. 

در این حالت خانم که در جایگاه شاکی حضور دارد این گونه عنوان می کند که جهیزیه و مال در نزد آقا به صورت امانت بوده است که هرگونه تفریط، استفاده و تلف مال باعث ضرر به خانم شده است که در این شرایط دادگاه برای رأی وارد عمل می شود.

دادخواست استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه راشما زمانی به صورت توافقی می توانید در نظر بگیرید که بین زوجین هیچ مشکلی  برقرار نباشد که به واسطه این توافق زن و شوهر بدون هیچ گونه تنش و مسئله ای توافق می کنند که به استرداد جهیزیه اقدام کنند.

 اما استرداد ان با داشتن سیاهه و نداشتن سیاهه تنها در زمانی یک موضوع مطرح است که زن و شوهر دچار اختلاف شوند و به توافق نرسند که در این حالت، استرداد از لحاظ قانونی می‌تواند سیاهه را یک مدرک در نظر بگیرد و شما باید با نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه و ضمائم دادخواست آشنایی داشته باشید. برای این کار اگر از وکیل  با تجربه کمک بگیرید صددرصد روند کار شما با سرعت هر چه بیشتری انجام می پذیرد.

اهمیت مراجعه به وکیل

زمانی که شما با یک وکیل با تجربه در این زمینه مشورت می‌کنید وکیل به شما این نکته را یادآوری می‌کند که تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه ممکن است چه شباهت هایی با دیگر دادخواست های حقوقی داشته باشد؛

 چراکه فرم دادخواست را شما باید با دقت تکمیل و اجرا کنید و وکیل شما را راهنمایی می کند که چگونه بتوانید دادخواست خود را به صورت اصولی به دادگاه ارائه دهید.

 مدارک مهمی مانند سند ازدواج، شناسنامه و کارت ملی لازم است که اگر شما سیاهه را در اختیار داشته باشید به عنوان یک مدرک معتبر می تواند در دادگاه به نفع شما باشد و در صورت نداشتن سیاهه باید از راهکار دیگری استفاده کنید. 

مانند شهادت افراد و یا حتی اعتراف مرد، که البته در مورد شهادت شهود و افراد دیگر همه چیز به نظر قاضی بستگی دارد که آیا این شهادت را بپذیرد و یا آن را رد کند. 

به همین دلیل است که مراجعه به یک وکیل می تواند شما را با نتیجه مطلوب در پایان کار روبرو کند.

وکیل به خوبی در مورد دادخواست استرداد جهیزیه و چگونگی تنظیم شما را کاملا راهنمایی می کند و هر نوع سوال و پاسخ دیگر را نیز می توانید از وکیل خود جویا شوید تا با یک راهکار قابل قبول رو به رو شوید و توصیه ما این است که به سابقه و تجربه وکیل بیشتر از هرچیزی در این زمینه توجه داشته باشید تا بتوانید به نتیجه دلخواه هرچه سریع تر برسید.

پیام بگذارید

تماس تلفنی

درخواست مشاوره با وکیل

نام(ضروری)