خدمات وکالت با بهترین وکیل در کرج
وکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرج
09120475112
diakuco@gmail.com
کرج | بین میدان شاه عباسی و توحید - کوچه شهدای دانشجو - مجتمع اداری امیر - طبقه 2 - واحد 4

همه چیز درمورد حضانت

حضانت

همه چیز درمورد حضانت

موسسه حقوقی دیاکو سامان پرداد ارائه دهنده انواع خدمات حقوقی و مشاوره ای است که در این محتوا همه چیز را درمورد حضانت به صورت صفر تا صد توضیح داده ایم

دیاکو سامان پرداد با گرد هم آوردن بهترین وکیل در کرج و بهترین مشاوران حقوقی است و سالهاست با ارائه خدمات حقوقی در خدمت شماست

همه چیز درباره حضانت

حضانت :

سرپرستی و نگهداری فرزند مادامی که پدر و مادر با یکدیگر زندگی می‌کنند بر عهده هر دو نفر است، زمانی که پدر و مادر از یکدیگر جدا می‌شوند و به قول معروف با طلاق به زندگی خود پایان می‌دهند، حضانت برای مادر تا سن بلوغ فرزند برقرار است و بعد از سن بلوغ پدر می تواند حضانت فرزند را بر عهده بگیرد. همان گونه که می‌دانید سن بلوغ دختران ۹ سالگی و سن و پسران ۱۵ سالگی است.

شرایط حق حضانت

چنانچه مادر مادامی که حضانت فرزند خود را بر عهده بگیرد، ازدواج مجدد داشته باشد، از لحاظ قانونی حق حضانت از وی گرفته می‌شود و این گونه پدر حتی تا قبل از سن بلوغ به خاطر ازدواج مجدد مادر می تواند حق حضانت را بر عهده بگیرد.

اما چنانچه پدر از دنیا رفته باشد حتی با ازدواج مجدد مادر، حضانت فرزند بر عهده مادر است.

اگر پدر یا مادر هر کدام فوت کنند، طبیعتا حضانت به پدر و مادری که در حال حاضر زنده هستند، منتقل می‌شود اما مورد دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد که به اعتیاد فردی که نگهداری را برعهده دارد بر می گردد، چنانچه این فرد به مواد مخدر در هر نوعی اعتیاد داشته باشد، یا با هر گونه بیماری روانی دست و پنجه نرم کند و یا شغل خارج از عرف اخلاقی داشته باشد، حق سرپرستی از وی گرفته می شود و به شخص دیگری که این حق را دارد واگذار می شود.

 اما طبق ماده ۵۴ قانون :

اگر پدر یا مادر از حق نگهداری فرزند خود خودداری کنند، در مرحله اول باید جزای نقدی پرداخت کنند و در مرحله دوم مجازات سنگین تری در انتظار آنها است.

اما متاسفانه امروزه با موضوعی که در جامعه بسیار روبرو می شویم جلوگیری از ملاقات فرزند است.

این گونه فردی که سرپرستی فرزند را بر عهده دارد، با تعیین قرار ملاقاتی که دادگاه تعیین کرده است مخافت می کند و ضمن جلوگیری از این کار، احتمالا نمی داند در این هنگام فردی که این حق از وی سلب شده است، می تواند نسبت به شکایت اقدام کند و در صورت تکرار صددرصد به سلب حضانت منجر می‌شوند و طبق ماده ۶۳۲ قانون، اگر در زمان مطالبه اشخاصی که حق مطالبه دارند، فردی که حضانت بر عهده وی گذاشته شده است از این کار خودداری کند حدود ۳ تا ۶ ماه حبس و یا جزای نقدی را باید در نظر بگیرد.

و در مورد مراجع  رسیدگی به این موضوع درسال ۱۳۹۱ به این موضوع پرداخته شده است، چنانچه محل اقامت پدر و مادری که جدا شده اند، هر کدام در یک شهر متفاوت است، فردی که طرح دعوا را دارد، باید به دادگاه فردی که خوانده است، مراجعه نماید و در دادگاه آن شهر ادعای خود را مطرح کند.

در مورد دستور ملاقات فرزند در برخی از شرایط پروسه رسیدگی به این نوع دعوا بسیار طولانی است، با دستور موقت نگهداری بر عهده فردی قرار می گیرد اما فرد دیگر نیز می تواند دستور ملاقات خود را مطرح کند.

شرایط حضانت و ملاقات با فرزند

بعد از طلاق حضانت فرزند تنها بر عهده یک فرد است و دیگری از نگهداری و سرپرستی فرزند محروم می‌شود اما در دادگاه پدر و مادر می توانند از این حق خود حتی قبل از طلاق دفاع نمایند تا فرد بتواند با فرزند خود دیدار داشته باشد.

اما فردی که سرپرستی برعهده وی است ممکن است از حق ملاقات فرزند خودداری کند و فردی که این حق از وی سلب شده است می تواند شکایت خود را مطرح کند.

اهمیت این موضوع تا جایی است که که حتی فردی که سرپرستی فرزند را برعهده دارد نمی‌تواند بدون اجازه دادگاه محل سکونت خود را تغییر دهد؛ چرا که اینگونه فردی که قرار ملاقات وی مشخص شده است در شرایط سخت قرار می گیرد و چنانچه طفل کوچک و یا حتی به بیماری روانی خاصی مبتلا باشد، بدون رضایت ولی، قیم یا فردی که نگهداری او مشخص شده است نمی‌توان محل اقامت را تغییر داد که در این جا باز هم دادگاه وارد عمل می‌شود و با در نظر گرفتن مصلحت کودک حکم خود را صادر می کند.

متاسفانه برخی از از افراد نمی دانند که با جلوگیری از ملاقات فرزند چه ضربه روحی وحشتناکی را برای وی در نظر می گیرند، دادگاه چنانچه احساس کند که فردی که به سپرستی و نگهداری مشغول است نمی تواند به مصلحت کودک باشد، سرپرستی او را به شخص دیگری واگذار میکند.

کاهش مدت زمان ملاقات فرزند

چنانچه دادگاه تشخیص دهد که نوع تعیین قرار ملاقات به مصلحت و به نفع کودک نیست، ممکن است ساعت و مدت زمان آن را کاهش دهد؛ چرا که در برخی از موارد ممکن است ملاقات با فرزند به هیچ عنوان به صلاح وی نباشد و در این شرایط است که دادگاه تصمیم می گیرد تا مدت زمان ملاقات با فرزند را کاهش دهد.

چنانچه قرار ملاقات باعث آزار فرزند شود همانگونه که گفته شد بنا به مصلحت، زمان کاهش پیدا می کند که البته شرایط خاصی برای محدود کردن زمان ملاقات وجود دارد و به عنوان مثال، چنانچه ملاقات پدر و مادر باعث تنش و اعصاب خوردگی کودک شود این گونه است که زمان ملاقات کاهس پیدا می‌کند و یا حتی اگر فردی که قرار ملاقات وی مشخص شده است از لحاظ اخلاقی مشکل خاصی داشته باشد کم شدن مدت زمان ملاقات یک امر طبیعی محسوب می شود.

حضانت
حضانت

حضانت فرزند قبل از طلاق

زمانی که اختلافات بالا میگیرد قبل از طلاق ممکن است پدر و مادر دیگر با یگدیگر زندگی نکنند و اینگونه فرزند تنها با یک نفر زندگی می کند و این چنین فرد دیگر ممکن است، از حق خود یعنی ملاقات فرزند خود محروم شود و به همین دلیل نگهداری فرزند قبل از طلاق آنگونه که به آن اشاره شده است حتی قبل از طلاق نیز تا قبل از سن بلوغ بر عهده مادر و سپس بر عهده پدر است.

مطابق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی که به ملاقات فرزند قبل از طلاق اشاره می کند در صورت که نگهداری فرزند بر عهده فردی نیست، می‌تواند ملاقات خود را با فرزند خود حفط کند و هیچ کس نمی تواند این حق را از وی دریغ کند که تنها با مصلحت کودک به شکل ویژه می‌تواند ممنوعیت و محدودیتی رخ دهد.

مزایای وکیل برای دادخواست حضانت

مسئله حضانت به این دلیل که مسئله بسیار حساس و مهمی است، صددرصد باید با طرح دادخواست خاصی انجام پذیرد  و به همین خاطر مراجعه به یک وکیل ماهر بدون شک می تواند مزایای خاصی داشته باشد.

هرگونه اشتباه در دادخواست و تنظیم آن باعث می شود تا دادگاه دادخواست شما را رد کند و این چنین شما باید تنها به هزینه‌های بیشتر در این فرایند توجه کنید.

زمانی که از یک وکیل با تجربه بهره ببرید، وکیل با تجربه و تخصص خود می تواند به سادگی هر چه تمام تر از هر گونه اشکال و خطا جلوگیری به عمل آورد.

همچنین حکم ابطال صورتجلسه بسیار کم می‌شود و اما بهترین و قابل قبول ترین مزیت استفاده از وکیل این است که شما لازم نیست در جلسات دادگاه حضور داشته باشد داشته باشید و از تنش و اضطراب های ناشی از جو دادگاه نیز خود را دور نگه میدارد.

دادخواست گرفتن حضانت فرزند از طرف مادر ( صدور دستور موقت)

ریاست محترم مجتمع قضایی خانواده سلامّ‌علیکم؛ احتراما” اینجانب وکیل خواهان، نکات ذیل را به استحضار میرساند:

اولا”؛ با عنایت به اینکه مستند به تصویر مصدق عقدنامه رسمی پیوستی رابطه زوجیت دائم فیمابین موکل و خوانده محترم محرز و مسلم است.

ثانیا”؛ با توجه به اینکه مستند به تصویر مصدق شناسنامه‌های موکله و فرزند مشترک، ثمره این ازدواج، وجود فرزندی به نام … متولد … می‌باشد.

ثالثا”؛ با نظر به اینکه مدتی است موکله و خوانده محترم از یکدیگر مفارقت فیزیکی دارند و این امر، از طریق شهادت شهود قابل احراز است و شهود مذکور عبارتند از:

الف) جناب آقای … فرزند … به شماره شناسنامه … صادره از … متولد … به نشانی …

ب) جناب آقای … فرزند … به شماره شناسنامه … صادره از … متولد … به نشانی …

ج)  جناب آقای … فرزند … به شماره شناسنامه … صادره از … متولد … به نشانی …

د)  جناب آقای … فرزند … به شماره شناسنامه … صادره از … متولد … به نشانی …

علاوه بر اینکه موکله، طی اظهارنامه پیوستی به شماره … مورخ … ارسالی از طریق مجتمع قضایی … موضوع مفارقت فیزیکی خویش و خوانده محترم و همچنین موکله، حضانت فرزند مشترک را از خوانده محترم تقاضا نموده لیکن خوانده محترم از اجرای این تقاضای قانونی استنکاف نموده است.

مضافا” بر اینکه قرار تحقیقات و معاینه محل نیز می‌تواند مثبت مفارقت فیزیکی موکله و خوانده محترم باشد.

رابعا”؛ با نظر به اینکه وفق ماده1169 اصلاحی قانون مدنی مصوب6/5/1382 مجلس شورای اسلامی و مصوب8/9/1382 مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند، مادر (موکله) تا سن7 سالگی، اولویت دارد و پس از آن با پدر (خوانده محترم) است.

 

خامسا”؛ با ملاحظه اینکه تداوم این وضعیت برای موکله و فرزند مشترک، موجب بروز ناراحتی‌های روحی و پریشان خاطری هر دو آنان را به همراه دارد و امکان ورود خسارات معنوی جبران ناپذیری برای آینده آنان، غیرقابل انکار است.

لذا موارد ذیل مورد استدعاست:

1ـ بدوا” صدور دستور موقت مبنی بر الزام خوانده محترم به تحویل فرزند مشترک به موکله وفق مواد310 لغایت325 ق.آ.د.م و به دلیل فوریت امر، اجرای دستور موقت قبل از ابلاغ آن به خوانده محترم وفق ماده320 قانون اخیرالذکر

2ـ در صورت عدم اقرار خوانده محترم در اولین جلسه دادرسی مبنی بر وجود مفارقت فیزیکی فیمابین موکله و نامبرده و همچنین وجود فرزند مشترک نزد خوانده محترم، صدور قرار استماع شهادت شهود، وفق مواد229 لغایت247 ق.آ.د.م و همچنین صدور قرار ارجاع امر به تحقیقات و معاینه محل، بمنظور احراز این امر، وفق مواد248 لغایت256 ق.آ.د.م

3ـ در ماهیت دعوی، صدور حکم مبنی بر تعلق حضانت فرزند مشترک به موکله و نیز الزام خوانده محترم به تحویل فرزند مشترک به موکله، وفق ماده1169 اصلاحی قانون مدنی مصوب6/5/1382 مجلس شورای اسلامی و مصوب8/9/1382 مجمع تشخیص مصلحت نظام، و همچنین الزام خوانده به پرداخت هزینه دادرسی و حق‌الوکاله وکیل دادگستری، وفق مادتین515 و519 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی و قاعده تسبیب.

با تقدیم شایسته‌ترین احترامات

وکیل خواهان

موسسه حقوقی دیاکو ارائه دهنده انواع خدمات حقوقی و مشاوره ای در خدمت شما عزیزان است

با گرد هم آوردن بهترین وکیل در کرج این امکان برای شما عزیزان فراهم است که به روز ترین و بهترین مشاوره ها را کسب کنید

درمورد موضوع حضانت فرزند ارائه دهنده برترین و به روز ترین مشاوره ها هستیم

همچینین با کادری مجرب ارائه دهنده بهترین خدمات حقوقی و مشاوره به شما مراجعه کنندگان محترم هستیم

موسسه حقوقی دیاکو سامان پرداد سالهاست که در حوزه های حقوقی فعالیت دارد و به پر سابقه ترین موسسه حقوقی در کرج تبدیل شده است

 

پیام بگذارید

تماس تلفنی

درخواست مشاوره با وکیل

نام(ضروری)