خدمات وکالت با بهترین وکیل در کرج
وکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرج
09120475112
diakuco@gmail.com
کرج | بین میدان شاه عباسی و توحید - کوچه شهدای دانشجو - مجتمع اداری امیر - طبقه 2 - واحد 4

منع اشتغال زوجه

منع اشتغال زوجه

منع اشتغال زوجه / زوج

 

منع اشتغال زوجه
منع اشتغال زوجه

موسسه حقوقی دیاکو ارائه دهنده انواع خدمات حقوقی و مشاوره ای است و ارائه دهنده مشاوره در جهت موضوع منع اشتغال زوجه است

دیاکو سامان پرداد با گردهم آوردن بهترین وکیل در کرج و بهترین مشاوران حقوقی به روزترین مشاوره هار را ارائه میدهد ( منع اشتغال زوجه )

منع اشتغال زوجه :

متأسفانه در عصر حاضر به خاطر وجود انواع مختلف شرایط های اقتصادی، برای تامین معاش زندگی زن و شوهر مجبور می شوند هر دو به کار و فعالیت به شکل جدی بپردازند، که در جامعه امروزی مانند قدیم زن تنها وظیفه خانه داری را بر عهده ندارد.

امروزه همانگونه که شاهد هستید بسیاری از خانم ها پا به پای آقایان بیرون از منزل مشغول کار و فعالیت هستند.

شاید برخی از آقایان از این موضوع استقبال نکنند و رضایتی  مبنی بر اشتغال همسر خود نداشته باشند.

شرایط اشتغال همسر

با توجه به پرونده هایی که در دادگاه مشاهده می‌کنیم، اختلافات بسیار شدیدی در مورد اشتغال خانم ها در زندگی مشترک به وجود می آید که با توجه به اصل ۲۸ قانون اساسی هر فردی این اختیار را دارد که شغلی که به آن علاقه دارد را انتخاب کند.

اما شغل وی نباید خلاف با عرف جامعه و یا  مشکل اخلاقی داشته باشد که البته با توجه به رضایت همسر یعنی مرد، خانم ها می توانند به اشتغال خود ادامه دهند و تنها زمانی که شرایط و شروط خاصی مطرح است شاید اجازه شوهر آنچنان گزینه مهمی محسوب نشود.

به همین دلیل است که با موضوعاتی مانند منع اشتغال زوجه / زوج رو به رو هستیم و با توجه به شرایطی که برای این نوع اشتغال وجود دارد، شما اگر ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی را در نظر بگیرید طبق این ماده شوهر این حق را دارد که همسر خود را از هر نوع حرفه و یا صنعتی که با مصالح خانوادگی و مهمتر از همه حیثیت خانواده و البته زن منافات دارد منع کند.

حق طلاق

برخی از خانم ها قبل از ازدواج باید شرایط لازم را برای اشتغال خود مورد بررسی قرار دهند و چنانچه مرد در زمان عقد به هیچ عنوان با این موضوع مخالفتی نداشته باشد نمی تواند بعد از ازدواج منع اشتغال زوجه / زوج را مطرح کند.

البته برخی از آقایان بعد از ازدواج به این دلیل که در مشاغل حساسی مشغول به کار می شوند مانند شغل های نیروهای امنیتی، حفاظت و… معمولا این نوع شغل ها بر روی زندگی مشترک تاثیر می‌گذارد و ممکن است زندگی مشترک را مشکلات ریز و درشت رو به رو کند که با توجه به ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی که بحث شروط ضمن عقد در آن مطرح است، این امر باعث شده است که حق طلاق را خانم ها در توافقات و شروط ضمن عقد به کار ببرند تا با اختیار بیشتری بتوانند در زندگی مشترک خود وارد عمل شوند که صد در صد یکی از اختیارات می تواند رضایت شوهر به اشتغال و خانواده باشد.

عدم تمکین

عدم تمکین زمانی موضوعی مطرح است که مرد به واسطه نوع اشتغال خانم که با مصالح خانوادگی و حیثیت زن و مرد منافات دارد مخالفت کندو اما زن بدون اجازه همسر خورد به اشتغال خود ادامه دهد که در اینجا موضوع عدم تمکین مطرح می شود.

از جمله مواردی که مرد حتی بعد از شرط ضمن عقد از اشتغال و همسر خود می تواند جلوگیری کند با توجه به موارد زیر است:

چنانچه بعد از عقد مرد متوجه شود که شغل هیچگونه همخوانی با صلاح و مصلحت خانواده ندارد میتواند به منع اشتغال زوجه / زوج بپردازد.

عدم رسیدگی به کارهای منزل و فرزندان به گونه ای باشد که نتواند از جایگزین استفاده کند. این حق را دارد که از اشتغال همسر خود جلوگیری کند و حتی بعد از عقد مشکلاتی در زندگی مشترک به وجود آید که اشتغال زن باعث تنش و جنگ در روابط خود با همسر می شود این چنین می‌توان به منع اشتغال زوجه / زوج پرداخت.

دادخواست منع اشتغال همسر ( نمونه )

ریاست محترم دادگاه

با سلام احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب با خوانده به موجب تصویر مصدق عقدنامه شماره …… مورخ …. دفترخانه شماره …. شهرستان ….. عقد ازدواج دایم منعقد نموده ام.

حاصل زندگی مشترک در طول مدت …. فرزند دختر/ پسر/بدون فرزند می باشد. همسر بنده پس از ازدواج علیرغم مخالفت بنده در مجموعه ای مشغول به کار هستند که گاها تا دیروقت با صلاحدید کارفرما سرکار می مانند که این امر منافی و مخالف با حیثیت خانوادگی و وضعیت اجتماعی و شغلی اینجانب می باشد.

لازم به ذکر است که درآمد بنده کفاف زندگی را می دهد. لذا با تقدیم این دادخواست به استناد مواد ۱۱۰۲ و ۱۱۱۷ قانون مدنی رسیدگی و صدور حکم به ممنوعیت ایشان از اشتغال را استدعا دارم.

با توجه به ماده ۱۱۱۷ زن زمانی می تواند به غل خود ادامه دهد که شغل وی با مصلحت خانواده و حیثیت زن و شوهر منافاتی نداشته باشد.

در جامعه بر روی سبک زندگی افراد ممکن است نوع شغل زن و شوهر تاثیر به سزایی بگذارد و به همین دلیل است که چنانچه زن با منع اشتغال زوجه / زوج  روبه رو شود در بسیاری از شرایط باید از کار و فعالیت خود چشم پوشی کند.

متاسفانه در برخی از مواردبه واسطه گرفتاری های شغلی شاید زن نتواند آنچنان که باید و شاید به تربیت فرزندان و کارهای منزل بپردازد.

البته سرپرستی و تربیت فرزند تنها برعهده و وظایف مادر نیست و این امر در عرف بسیار برروی آن تاکید می شود.

چگونه اقدام منع اشتغال زوجه / زوج

در قانون ریاست خانواده را جزء ویژگی های مرد در نظر میگیرند. با توجه به این نکته که در ماده 28 قانون اساسی افراد به هرشغلی که علاقه داشته باشند می توانند بپردازند، اشتغال زوجه نیز هیچ مشکلی ندارد که البته نوع شغلی که با عرف ومصلحت خانواده تضادی نداشته باشد. اما ماده ۱۳۱۷ اینگونه مطرح میکند که زوج در صورت هرنوع منافاتی که شغل با مصلحت خانواده و حیثت روجین داشته باشد می تواند از منع اشتغال زوجه / زوج استفاده کند در اینجا رضایت شوهر مطرح نیست بلکه حیثیت و مصلحت خانواده یک امر مهم و حیاتی شمرده می شود.

دلایل اقدام به منع اشتغال زوجه :

افراد با توجه به عرف زندگی خود ممکن است شرایط مصلحت خانواده خود را به شکل خاصی مطرح کنند و به همین دلیل است که با توجه به شئوناتی که در خانواده وجود دارد مرد بتواند از منع اشتغال زوجه / اتسفاده کند و در دادگاه مرد باید دلایل کافی را ارائه دهد تا بتواند با اشتغال همسر خود مخالفت نماید و این گونه نیست که مرد بتواند به هر دلیلی از اشتغال همسر خود جلوگیری کند؛

چرا که با مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست همسر خود را از شغل مورد نظر دور می کند که شغل نیز باید با مصلحت خانواده منافات داشته باشد.

از جمله دلایلی که به منع اشتغال زوجه / زوج اشاره دارد می‌توان به انواع مشاغل حرام یا غیر قانونی اشاره کرد که بدون شک حیثیت انسان را زیر سوال می‌برد.

اما در موارد ضمن شرط ضمن عقد مرد می تواند منع اشتغال زوجه / زوج را درخواست کند و آن زمانی است که اشتغال همسر یعنی خانم بر روی زندگی تاثیر سوء بگذارد و زندگی را در معرض آسیب قرار دهد و چنانچه زن به واسطه شغل خود نتواند در بیرون و داخل منزل به تکالیف تمکین از مرد عمل کند با توجه به ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی مرد این اختیار را دارد تا طبق ماده ۱۱۱۷ رفتار کند.

به هیچ عنوان اینگونه نیست که شوهر بتوانند به یک باره به همسرش بگوید که اشتغال وی مشکل دارد؛

چرا که به دادگاه دادخواست خود را ارائه می‌کند و زمانی که حکم منع اشتغال زوجه / زوج صادر شود به محل کار همسر خود مراجعه می کند و با داشتن حکم زن را از کار منصرف می کند.

در غیر این صورت مرد ایران ادعایی مبنی بر منع اشتغال همسر خود ندارد؛

چراکه تنها در دادگاه مرد این اختیار را دارد که در مورد اشکالات وارده به اشتغال همسر خود صحبت کند و چنانچه دادگاه این‌گونه تشخیص دهد که شغل زن با حیثیت و منافع خانواده در تضاد است هر چه سریع تر برای حفظ خانواده از اشتغال زن جلوگیری میکند.

رای دادگاه – جلوگیری از کار زوجه، منع اشتغال ( نمونه )

خواهان : آقای ………. به نشانی ………….

خوانده : خانم ……….. با وکالت …….. به نشانی ……………

خواسته : منع اشتغال زوجه

گردشکار : خواهان دادخواستی به خواسته فوق به طرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده/مقرر دادگاه به تصدی امضاءکننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

رای دادگاه منع اشتغال زوجه :

در خصوص دادخواست آقای ……… به طرفیت همسرش خانم ………. با وکالت …….. به خواسته منع اشتغال زوجه با توجه به دفاعیات زوجه مبنی بر اینکه در وزارت علوم اشتغال به کار دارد و در سمت کارشناس پژوهشی در تهران کار می کند و بعضا به صورت ماموریتی به مدت 3 الی 44 روز جهت آموزش کارکنان به مشهد می رود، از نظر دادگاه شغل مذکور منافی با مصالح خانواده یا حیثیات زوج و زوجه تلقی نمی شود. مستندا به مفهوم مستفاد از ماده 1117 قانون مدنی حکم به رد دعوی مطروحه صادر و اعلام می شود رای صادره حضوری و ظرف 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی در مرجع محترم تجدیدنظر استان تهران است.

رئیس شعبه 277 دادگاه خانواده

موسسه حقوقی دیاکو سامان پرداد ازائه دهنده انواع خدمات حقوقی و مشاوره ای در زمنیه های مختلف در خدمت شما عزیزان است

 

 

پیام بگذارید

تماس تلفنی

درخواست مشاوره با وکیل

نام(ضروری)