خدمات وکالت با بهترین وکیل در کرج
وکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرج
09120475112
diakuco@gmail.com
کرج | بین میدان شاه عباسی و توحید - کوچه شهدای دانشجو - مجتمع اداری امیر - طبقه 2 - واحد 4

 ملاقات با فرزندان به چه صورت است؟

ملاقات با فرزند

 ملاقات با فرزندان به چه صورت است ؟

موسسه حقوقی وکیل 24 ارائه دهنده بهترین خدمات حقوقی و مشاوره ای درمورد ملاقات با فرزند است

دیاکو سامان پرداد با گرد هم آوردن بهترین وکیل در کرج بهترین و به روز ترین مشاوره ها را ارائه میدهد

در این محتوا درمورد ملاقات با فرزندان ، قوانین آن و صفر تا صد آن مطالبی را ارائه میدهیم که میتواند بسیار کمک کننده باشد

ملاقات با فرزندان :

ملاقات با فرزندان
ملاقات با فرزندان

بسیاری از زوج هایی که در اثر به وجود آمدن هر مشکل و اختلافی تصمیم به جدا شدن می ‌گیرند، لازم است تکلیف یکسری مسائل در بین آن ها روشن شود و می ‌توان گفت مهم ترین مسئله ای که وجود دارد داشتن فرزند و سرنوشت آنها پس از طلاق است.

بسیاری از افراد این تصور را دارند که ملاقات با فرزندان و همچنین حضانت فرزند یک موضوع می باشد اما باید بگویم که این دو مورد کاملاً متفاوت با یکدیگر می‌باشد و هر کدام مسئله و مقوله مخصوص به خود را به دنبال دارند در حالت کلی حضانت به این معنی است که یکی از طرفین مسئولیت نگهداری و تربیت فرزند خود را به عهده بگیرد اما ملاقات با فرزند یعنی اینکه پس از آنکه پدر یا مادر حضانت فرزند را به عهده بگیرند و از طرف دیگر این حق را دارد که در یک زمان معین از سوی دادگاه فرزند خود را ببیند در این مقاله قصد داریم تا تمامی نکاتی که درباره ملاقات با فرزندان لازم و ضروری است را برای شما بیان کنیم پس با ما همراه باشید.

پس از آن که یکی از طرفین حضانت فرزند خود را بر عهده گرفت به هیچ وجه نمی ‌تواند مانع از ملاقات فرزندان با پدر یا مادر خود شود.

شاید برای برخی از افراد این سوال به وجود آید که اگر طرف مقابل دارای مشکل خاصی باشد می‌ تواند کاری کند که نتواند فرزند خود را ببیند؟

در جواب باید بگویم که خیر در هر صورتی حتی اگر شخص دارای فساد اخلاقی نیز باشد می تواند با توجه به مراقبت‌های خاصی که دادگاه برای آن تعیین کرده فرزند خود را ببیند. تنها کاری که امکان انجام آن وجود دارد این است که درخواست کنید زمان ملاقات کاهش پیدا کند یا اگر مکانی که قرار است فرزند خود را به آنجا ببرید تا پدر یا مادر خود را ببیند شک دارید و داری هر مشکل دیگری است می توانید آن مکان ملاقات با فرزندان را با توجه به دستور دادگاه تغییر دهید.

این موضوع کاملاً قانونی است و طبق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی که در آن تعریف شده چنانچه در اثر به وجود آمدن اختلاف و مشکل زوجین مجبور به جدا شدن و تصمیم به طلاق بگیرند و همچنین پدر و مادر و فرزند هر دو در یک منزل زندگی نکنند پدر یا مادری که حضانت فرزند با او نمی باشد می ‌تواند در موعد تعیین شده از سوی دادگاه یا حتی با توافقی که بین طرفین صورت می گیرد می تواند امکان ملاقات با فرزندان را داشته باشد.

چه تفاوتی بین ملاقات با فرزندان و حضانت فرزندان وجود دارد؟

در بالا نیز این نکته را بیان کردیم که حضانت فرزندان با ملاقات فرزندان دو موضوع کاملاً متفاوت از یکدیگر می باشد پس از طلاق یکی از زوجین موظف است که حضانت فرزند خود را بر عهده بگیرد. در مواردی که جدایی و طلاق با توجه به توافق بین زوجین انجام می شود دادگاه با توجه به نظر هر دوی آن ها و مشورت و توافقی که بینشان صورت می گیرد، این موضوع که حضانت فرزند به عهده کدام یک باشد را به خود زوجین می سپارد.

اما در صورتی که یکی از طرفین یعنی خانم یا آقا برای جدایی و طلاق اقدام کند لازم است که حضانت فرزند با توجه به قانون و سن حضانت پیش برود.

بر اساس قانون و مواردی که در دادگاه برای حضانت فرزند وجود دارد و ایجاد شده است مادر می تواند تا ۷ سالگی فرزند دختر را نزد خود نگه دارد و پس از آن نیز به مدت دو سال یعنی بین ۷ تا ۹ سالگی پدر حضانت فرزند دختر را به عهده بگیرد. پس از پشت سر گذاشتن ۹ سالگی فرزند دختر می تواند تعیین کند که پدر باشد یا مادر

سن حضانت درمورد فرزندان :

اما سن حضانت در مورد فرزند پسر متفاوت است و باید تا هفت سالگی نزد مادر باشد و پس از آن نیز پدر تا ۱۵ سالگی حضانت فرزند پسر را بر عهده خواهد گرفت و پس از آن نیز تصمیم خواهد گرفت که با کدام یک زندگی کند

پس از آن که پدر یا مادر حضانت فرزند را به عهده گرفتند و طرف دیگر میتواند درخواست ملاقات با فرزندان خود را داشته باشد و این حق از وی گرفته نخواهد شد و این تفاوتی است که بین حضانت فرزندان و ملاقات با فرزندان وجود دارد به طور مثال فرض کنید یک خانم و آقا دارای فرزند پسر ۵ سال می باشند و به علت وجود مشکلات مختلف جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند با توجه به این مشکلات تصمیم می گیرند که فرزند نزد مادر خود زندگی کند اما این مسئله به این معنی نیست که پدر دیگر هیچ حقی نسبت به فرزند خود ندارد و نمی‌تواند به هیچ وجه با او ملاقاتی داشته باشد این فرضیه کاملاً غلط بوده و طبق نظر و مصلحت دادگاه به کودک باید در طی هفته به مدت یک یا دو روز پدر خود را ببیند.

در چه مکانی امکان ملاقات با فرزندان وجود دارد؟

لازم است این نکته را بیان کنیم مکانی که قرار است والد در آن امکان ملاقات با فرزندان خود را داشته باشد را باید یک نکته بسیار مهم در نظر گرفت چراکه مکان مورد نظر باید کاملاً به مصلحت کودک باشد در زمان گذشته این ملاقات ‌ها در محیطی مانند کلانتری صورت می گرفت که این کار تاثیر بسیار منفی را در روحیه کودک به دنبال داشت.

پس از دیده شدن این موضوع که کودک روحیه خود را از دست می دهد سعی شد تا راه مناسبی برای آن پیدا کنند و کودک در مکان هایی امکان ملاقات با والد خود را داشته باشد که با روحیات فرزند کاملاً سازگار باشد و همچنین والد نیز این امکان را داشته باشد و بتواند در یک محیط کاملا مناسب وقت خود را با کودک بگذراند

بر اساس ماده ۶۸ آیین اجرایی قانون حمایت از خانواده رئیس کل دادگستری وظیفه ی برقرار کردن ملاقات با فرزندان را با والد در یک مکان و فضای کاملاً مناسب را دارد. برای این کار می‌ تواند از یکسری امکانات و منابع انسانی که شامل سازمان بهزیستی و ادارات تعاون و… خواهد شد کمک بگیرد همچنین اگر نیاز باشد ماموران انتظامی نیز می توانند هنگام ملاقات والد با فرزند خود در آن محل حضور داشته باشد.

در چه زمانی امکان ملاقات والد با فرزند وجود دارد؟

از دیگر موضوعات مهمی که پس از طلاق زوجین باید به آن توجه داشت زمان ملاقات با فرزندان است.

در این بین باید حتماً یک مسئله که از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد در نظر گرفته شود و آن هم مصلحت کودک در ضمن زمان و مکان ملاقات است.

نکته ای که گفته شد به این معنی است که نباید در ساعت ملاقات زیاده‌روی کرد یا حتی خیلی کم باشد و هر دوی آنها دارای معایب مخصوص خود می باشد در صورتی که ساعت ملاقات خیلی کم باشد این موضوع در به وجود آمدن کمبود محبت از طرف واله را به دنبال دارد و اگر این زمان بیش از حد ممکن طولانی باشد کودک در یک حالت بد سردرگمی قرار خواهد گرفت که ممکن است با مشکل روبرو شود.

توجه داشته باشید که پدر یا مادری که در دادگاه حضانت فرزند خود را به عهده گرفته است و به هر دلیلی تقاضا دارد که زمان ملاقات با فرزندان با والد کاهش پیدا کند، با داشتن مدارکی همچون کارت ملی، شناسنامه، سند ازدواج و حکم طلاق و همچنین ارائه دادن یک دلیل کاملاً قابل قبول می تواند خواستار کاهش زمان ملاقات شود و حتماً درخواست خود را دلیل مشخص به دادگاه ارائه دهد.

توجه داشته باشید که در مطلب قبل نیز به این نکته اشاره کردیم که دلیل شما برای کاهش زمان ملاقات با فرزندان باید کاملاً قابل قبول و مشخص باشد. به عنوان مثال یکی از دلایل شما می ‌تواند برقرار کردن آسایش روحی برای کودک یا حتی نداشتن صلاحیت از طرف والد که شامل فساد اخلاقی است باشد.

پیش از طلاق ملاقات با فرزندان به چه صورت امکان پذیر است؟

هنگامی که یک خانم و آقا تصمیم به جدایی و طلاق می ‌گیرند این امکان وجود دارد که مدت زمان زیادی را پشت سر بگذارند تا تکلیف حضانت فرزند و همچنین طلاق آن ها مشخص شود، اما سوالی که برای بسیاری از والدین به وجود می آید این است که تا آن تکلیف فرزند چه خواهد شد؟

در پاسخ باید بگوییم که در این بازه زمانی خانم یا آقا می توانند با یکدیگر به توافقات لازم برسند و فرزند نزد یکی از آن ها قرار بگیرد اما اگر اختلاف و دعوای آن ها بیش از حد ممکن بود و امکان توافق کردن به هیچ وجه وجود نداشت می ‌توانند درخواست خود را  برای ملاقات با فرزندان به دادگاه ارائه و تقدیم کنند

آیا مانع شدن برای ملاقات با فرزندان جرم محسوب می شود؟

پاسخ این سوال تا حدودی کاملاً معلوم می باشد و باید بگوییم که بله اگر پدر یا مادری که حضانت فرزند خود را قبول کرده مانع از ملاقات کودک با والد خود شود جرم محسوب خواهد شد و طرف مقابل می تواند برای اعتراض به دادگاه مراجعه کرده و شکایت کند.

 

پیام بگذارید

تماس تلفنی

درخواست مشاوره با وکیل

نام(ضروری)