خدمات وکالت با بهترین وکیل در کرج
وکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرج
09120475112
diakuco@gmail.com
کرج | بین میدان شاه عباسی و توحید - کوچه شهدای دانشجو - مجتمع اداری امیر - طبقه 2 - واحد 4

عزل وصی غیر مالی چیست؟

عزل وصی چیست

عزل وصی غیر مالی چیست؟

یکی از مواردی که امروزه به یکی از مشکلات اساسی تبدیل شده است بحث عزل وصی است

موسسه حقوقی دیاکو سامان پرداد با گرد هم آوردن بهترین وکیل در کرج در زمینه عزل وصی ارائه دهنده بهترین و به روز ترین مشاوره هاست

در این محتوا درباره صفر  تا صد این موضوع مطالبی را به صورت کاملا جامع ارائه دادیم و میتوانید از این محتوا استفاده کنید

عزل وصی (غیرمالی)

وصی در لفظ به معنای کسی که وصیت‌کننده او را مأمور اجرای وصیت خود کند.

در اصطلاح فقه کسی است که بنابر وصیت کسی پس از مرگ وی، می‌تواند در امور و اموال وی تصرف کند.

موصی یعنی فردی که وصیت کرده است. با این حساب:

در قانون مدنی وصی فردی بالغ و رشید است که بتواند امورم وصایت را به خوبی انجام انجام دهد؛ چرا که می تواند در اموال وی تصرف کند تا اعمال حقوقی آن را انجام دهد. به همین دلیل فردی که سفیه، مجنون و صغیر باشد به عنوان وصی انتخاب نمی شود.

آیا وصیت منظر حقوقی دارد؟

وصیت یک عمل کاملا حقوقی است که فرد می تواند به صورت مستقیم و یا به واسطه دیگران از انواع حقوق خود بعد از مرگ برنامه ای را تعیین کند.

پدر و جد پدری که به اولیای قهری معروف هستند در زمان حیات خود سرپرستی فرزندان را بر عهده دارند و بعد از مرگ نیز می توانند شخصی را برای تربیت فرزندان و اداره دارایی در نظر بگیرند.

ناظر به تعیین و انتصاب را در چنین شرایطی به امر وصایت معرفی می کنند که به وی “وصی” می گویند.

بر اساس قانون هر فردی در طول زندگانی خود مدیر و مسئولی اموال خود است اما این اختیار را نیز همانگونه دارد که تکلیف اموال و دارایی های خود را برای بعد از مرگ خود نیز به صورت واضح مشخص کند.

به این عمل وصیت کردن می گویند.

یکی از مهمترین موضوعات در حوزه حقوق موضوع وصیت است.

در قانون شرایط خاصی برای صحت و درستی وصیت نیز به آن اشاره شده است.

نکته درمورد عزل وصی :

شخص تنها به میزان یک سوم از اموال و دارایی خود این اختیار را دارد که وصیت کند.

بنابراین مقدار بیشتر از یک سوم، به اجازه ورثه بستگی دارد.

ارکان وصیت چیست؟

  1. به کسی که مالی را وصیت می کند، موصی گفته می شود.
  2. کسی که مالی به نفع او وصیت می شود را موصی له می گویند.
  3. مالی که مورد وصیت قرار می گیرد را موصی به می شناسند.
  4. کسی که مأمور به انجام عملی در حوزه اعمال وصیت است که معمولا به واسطه وصیت عهدی، شخص وصی مشخص می گردد را وصی نیز می گویند.

موصی به چه شرایطی باید داشته باشد؟

با توجه به قانون مدنی اموالی که مورد وصیت بنا بر وصیت، وصیت کننده قرار می گیرد، ممکن است عین مال باشد یا منفعت مالی محسوب شود که علاوه بر این موصی به، باید شرایطی را در نظر بگیرد تا بتوان در مورد صحت وصیت نظر داد.

بدین ترتیب شرایط موصی به، اینگونه است که:

1.     منفعت عقلانی و کاملا مشروع داشته باشد.

2.     قابلیت نقل و انتقال نیز داشته باشد.

3.     ملک خود وصیت کننده باشد.

نمی توان از مالی که متعلق به شخص دیگری است وصیتی کرد  یا وصیت کردن مواد مخدر یا مشروبات الکلی کاملا باطل است.

وصی کیست؟

یکی از اقسام وصیت،  وصیت عهدی است که به موجب آن انجام امور بر عهده فرد دیگری قرار می گیرد که  عمل به وصیت واجب است.

به همین دلیل شخصی که به موجب وصیت عهدی مکلف به انجام اموری می شود را در اصطلاح حقوقی وصی می گویند.

شخص وصی برای مراقبت از فرزندان ممکن است مشخص گردد.

حکم ماده 1188 قانون مدنی  هر یک از پدر و جد پدری این اختیار را دارند، بعد از فوت خود و یا دیگری، برای نگهداری از اولاد تحت ولایت خود وصی انتخاب کنند تا نگهداری و تربیت آنها پایمال نشود و اموال را نیز مدیریت کنند.

شخص می تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را برای پس از فوت به وصی واگذار نماید که به این کار وصایت گفته می شود و با توجه به شرایط ممکن است بعد ها صحبت عزل وصی (غیرمالی) نیز خود یک مشکل به حساب آید.

در وصیت نامه شخص وصیت‌کننده نیزمی تواند یک یا چند نفر را به عنوان وصی مشخص نماید.

هرکدام باید امور را با هم و مجتمعا انجام دهند. اما اگر موصی در وصیت به صورت اشکار اشاره نماید که هر یک از اوصیا به صورت مجزا این اختیار را داردکه امر مورد وصایت را انجام دهند.

عزل وصی غیر مالی
عزل وصی غیر مالی

وصیت عهدی چیست؟

نتیجه وصیت کردن بدین شکل است که فردی تکلیف وکنترل امور مالی و غیرمالی خود را برای بعد از مرگ خود به صورت واضح معلوم و مشخص کند، اینچنین بازماندگان با مشکلاتی در این خصوص مواجه نمی شوند و بسیاری از اختلافات به وجود نمی آید.

مهم تر از همه تمامی اموال و امور فرد فوت شده با نظم و سروسامان کافی مدیریت می شود و نکته کلیدی این است که تکلیف پرداخت بدهی‎های وی مشخص می شود و از مشکلات دادگاهی نیز جلوگیری می شود وصیت عهدی یکی از انواع وصیت نام دارد.

چگونه می توان به عزل وصی اقدام کرد؟

زمانی که وصی مرتکب خیانت در امانت شود می توان به عزل وصی (غیرمالی) اقدام کرد؛ چرا که در ماده ۸۵۸ قانون وصی در مقابل تمام اموالی که در اختیار او قرار گرفته است، حکم امین را دارد و هیچ گونه اجازه ای برای دستکاری، تجاوز و یا زیاده روی و اسراف را ندارد.

زمانی که این موارد صورت پذیرد، حکم خیانت وصی مشخص می شود و حتی اگر وصایت در حالت خود باقی بماند وصی باز هم به خیانت در امانت متهم است و باید در برابر اشخاص ذی النفع و ورثه جوابگو باشد و میزان خسارت را بر عهده بگیرد.

برخی از شرایط نیز اگر وصی نسبت به وظایفی که بر عهده او گذاشته شده است، سهل انگاری کند و هیچ گونه عمل درستی را مطابق با خوسته موصی انجام ندهد، با توجه به ماده ۸۵۹ قانون امور حسبی که باید دقیقا باید بر طبق وصایت رفتار شود و الا ضامن و منعزل است.

هرگونه کوتاهی و یا مبتلا شدن به جنون باعث می‌شود تا وصی با صدور صدور حکم حجر از وصایت برکنار شود و البته این حکم زمانی انجام می شود که هیچ امیدی به برطرف شدن مشکل نباشد.

اگر پدر به هر دلیل منطقی مادر را برای نگهداری و رسیدگی به امور فرزند مناسب و شایسته ندارد، می تواند برای فرزند خود وصی  انتخاب کند.

اگر وصی مرتکب :

  • سرقت
  • خیانت در امانت
  • کلاهبرداری
  • اختلاس
  • هتک ناموس
  • منافیات عفت
  • جنحه نسبت به اطفال
  • ورشکستگی به تقصیر یا تقلب .

اما بعد از فوت پدر چنانچه صلاحیت مادر ثابت شود و بتواند شایستگی خود را نشان دهد، دادگاه با تشخیص خود و احراز صلاحیت مادر برای ولایت حکم به انعزال وصی را می‌دهد و این چنین است که عزل وصی (غیرمالی) انجام می پذیرد.

مدارک دعوای عزل وصی (غیرمالی)

برای عزل وصی (غیرمالی) شخص ذی النفع در وصیت و یا نماینده قانونی می تواند طرح دعوای عزل وصی را از دادگاه بخواهد و برای این کار مدارک لازم به شرح زیر است:

  1. تصویر مصدق وصیت نامه
  2. تصویر مصدق گواهی فوت
  3. مدارک هویتی
  4. درخواست استعلام
  5. تحقیقات محلی
  6. شهادت شهود و مطلعین
  7. شماره پرونده استنادی

برای طرح این گونه دعوای با توجه به هزینه دادرسی که مطابق با دعوای مشخص می شود نماینده و یا شخص ذی النفع می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و با طرح دعوای خود هرچه سریعتر خواستار رسیدگی شود.

اهمیت وجود وکیل

توصیه ما به شما این است که در دعوای خود برای اینکه از هزینه های دادرسی و بسیاری از هزینه‌های غیرضروری دادگاه جلوگیری کنید، به وکیلی ماهر مراجعه کنید و وکالت امور خود را به وکیل بسپارید؛ چرا که وکیل در کمترین زمان با کمترین هزینه می تواند بهترین نتیجه را برای شما مشخص کند.

متاسفانه برخی شاید به بهانه هزینه بالای وکیل از این کار سر باز زنند، اما زمانی که با پروسه طولانی پرونده خود مواجه می شوند و در پایان به حقوق خود دست پیدا نمی کنند، هزینه بالاتری را نسبت به هزینه وکیل در دادگاه می پردازند و به همین دلیل است که این روش معقولانه باعث می شود تا شما بدون استرس و اضطراب کمتر به یک نتیجه مناسب و مقرون به صرفه بیاندیشید،  که وکیل به خوبی تمام مدارک را جمع‌آوری می‌کند و با قدرت سخنوری خود در دادگاه می داند که چگونه باید جو را به نفع شما تغییر دهد. بهتر است از یک وکیل با تجربه و متخصص در این زمینه استفاده کنید که اینگونه صددرصد برگ برنده در دستان شماست.

پاسخ به سوالات:

  1. وصیت چند نوع است؟

وصیت به دو دسته وصیت عهدی و وصیت تملیکی تقسیم بندی می شود.

  1. برای طرح دعوای عزل وصی به کدام دادگاه باید مراجعه شود؟

این دعوای در صلاحیت دادگاه های خانواده است.

  1. چه کسانی می توانند دعوای عزل وصی را از دادگاه بخواهند؟

شخص ذی نفع در وصیت یا نماینده قانونی او

  1. با عارض شدن جنون بر وصی چه حکمی صادر می شود؟

حکم حجر

  1. آیا موصی می تواند تمام اموال خود را وصیت کند؟

خیر، تنها یک سوم مال

  1. آیا می توان چند نفر را به عنوان وصی در نظر گرفت؟

بله، هرکدام باید امور را با هم و مجتمعا انجام دهند. اما اگر موصی در وصیت به صورت اشکار اشاره نماید که هر یک از اوصیا به صورت مجزا این اختیار را دارد که امر مورد وصایت را انجام دهند.

 

پیام بگذارید

تماس تلفنی

درخواست مشاوره با وکیل

نام(ضروری)