خدمات وکالت با بهترین وکیل در کرج
وکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرج
09120475112
diakuco@gmail.com
کرج | بین میدان شاه عباسی و توحید - کوچه شهدای دانشجو - مجتمع اداری امیر - طبقه 2 - واحد 4

رابطه استرداد جهیزیه با سیاهه

رابطه استرداد جهیزیه با سیاهه

رابطه استرداد جهیزیه با سیاهه

موسسه حقوقی دیاکو سامان پرداد ارائه دهنده خدمات حقوقی و مشاوره ای است و در این محتوا درمورد رابطه استرداد جهیزیه با سیاهه محتوای جامعه ارائه داده است

دیاکو با گرد هم آوردن بهترین وکیل در کرج بهترین خدمات حقوقی را ارائه میدهد

رابطه استرداد جهیزیه با سیاهه :

تمامی وسایل و لوازمی که در منزل مورد استفاده قرار می گیرد و برای شروع زندگی مشترک دختر و پسر به آن ها را تهیه می کنند.

جهیزیه نام دارد. اما در ایران طبق عرف و البته نه قانون، در برخی از مناطق جهیزیه کامل را دختر ارائه می دهد، در صورتی که این تنها به عرف جامعه بر می‌گردد و از لحاظ قانونی خانواده دختر هیچ وظیفه ای ندارند.

اما در مورد استرداد جهیزیه استرداد به معنای باز خواستن است و در برخی از شرایط ممکن است زن به هر دلیل، بخاطر انواع اختلافات خواستار استرداد جهیزیه شود که در این راستا سیاهه نقش کلیدی خود را نشان می دهد.

سیاهه یک لیست بلند بالا است که تمام اقلام و لوازمی که زن به خانه شوهر می‌آورد در آن قید می‌شود و این سیاهه زمانی ضرورت خود را نشان می‌دهد که بحث استرداد جهیزیه در میان باشد که به واسطه ای این لیست می توان آن دسته از وسایل و اقلام ارائه شده در جهیزیه را بازگرفت.

ضرورت نوشتن سیاهه

در سیاهه خانواده عروس لیست کاملی را از اقلام و وسایلی که به عنوان جهیزیه تهیه کرده‌اند را می نویسند و پایین برگه را شوهر و چند شاهد امضاء می‌کنند.

( وجود شاهد ضرورت ندارد، اما کار از محکم کاری عیب نمی کند و باید جانب احتیاط را رعایت کنید.)

حتی قیمت، ویژگی، کارایی و مدل وسایل را برخی از افراد نیز در سیاهه ذکر می کنند.

زمانی که سیاه را با همین دقت بنویسند در هنگام استرداد جهیزیه به واسطه استفاده از سیاهه پیگیری به شکل اصولی و البته سرعتی تری طی می شود که البته چنانچه زوج برخی از لوازم و وسایل را تهیه کرده باشد، در لیست سیاهه وسایل مورد نظر را باید قید کند.

اینگونه اگر زن تقاضا کند که جهیزیه را پس بگیرد، لوازم زوج در بین اقلام باز پس گرفته شده قرار نمی گیرد.

اما اگر مرد توجهی بع این مورد نداشته باشد، در این شرایط شوهر باید به دادگاه ثابت کند که چند لوازم مورد نیاز را وی خریداری کرده است.

البته این نکته کلیدی را در این قسمت مد نظر داشته باشید که بعد از شروع زندگی مجدد چنانچه وسیله ای قدیمی شود و یا نیاز به تعویض داشته باشد، یا وسایل دیگری خریداری شوند جزء جهیزیه محسوب نمی شوند و نمی‌توان این اقلام را در بین وسایل مورد نظر برای استرداد جهیزیه در نظر گرفت و حتی در برخی از موارد بسیار دیده شده است که در سیاهه حتی طلا را به عنوان جهیزیه قید می کنند، در صورتی که طلا جزء جهیزیه نیست و تنها در تصرف زن قرار دارد و به عنوان وسیله زندگی از آن یاد نمی شود.

البته هیچ کس در ابتدای شروع زندگی مشترک به دنبال جدایی و استرداد جهیزیه نیست.

اما احتیاط شرط عقل است و بهتر است همیشه احتیاط را در نظر گرفت؛ چرا که انواع اختلاف ها و تنش ها متاسفانه به جدایی ختم می شود که امروزه به خاطر پایین آمدن آستانه صبر زوجین  نمی توانند تاب و تحمل خود را در برابر مشکلات بالا ببرند.

رابطه استرداد جهیزیه با سیاهه
رابطه استرداد جهیزیه با سیاهه

پرداخت هزینه استرداد جهیزیه با سیاهه

جهیزیه را می توان به عنوان امانت در اختیار زوج قرار داد؛ چرا که مالکیت اصلی جهیزیه به زن بر می گردد و بعد از طلاق این امر کاملا طبیعی است که شوهر باید امانت را به صاحب مال بازگرداند.

زمانی که زن استرداد را انجام دهد شوهر این اختیار را دارد که در قبال استرداد از وی یک رسید معتبر را دریافت کند، تا بعدا مشکلاتی بخاطر انواع سوءتفاهمات به وجود نیاید.

این نکته را باید خانم های عزیز نیز در نظر داشته باشند که هرگونه هزینه و تعرفه بابت جمع‌آوری و بسته‌بندی، جابجایی، حمل و هزینه استرداد برعهده خانم است که تعرفه دستگاه قضایی برای استرداد حدود ۳ و نیم درصد ارزش کل مال است، البته اگر میزان ارزش مال مرقوم باشد.

اجرا حکم استرداد جهیزیه با سیاهه

استرداد جهیزیه تعرفه و هزینه آن چنان بالایی ندارد. باید در ابتدا دادخواست خود را تنظیم کنید و سیاهه جهیزیه را به عنوان مدرک به دادگاه ارائه دهید و این چنین یک تا دو ماه می توایند جهیزیه خود را بازگردانید، یعنی شما حداقل باید یک پروسه یک یا در بدترین حالت سه ماهه را برای استرداد جهیزیه خود در نظر داشته باشید.

این نوع استرداد به شرایطی باز می گردد که زن و شوهر دیگر قصد ادامه زندگی را نداشته باشند، به واسطه دادخواست زن، جهیزیه مورد استرداد واقع می شود و البته این مسأله امکان دارد که برعکس به آن پرداخته شود؛ چرا که در برخی از موارد مرد تمامی جهیزیه را ارائه می دهد و در اینجا می تواند یک سیاهه را طبق نکاتی که گفته شد بنویسد تا بعدا در صورت نیاز بتواند در از آن به عنوان مدرک استفاده کند.

نحوه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

البته همیشه استرداد جهیزیه آنچنان که شما فکر می کنید، بی دردسر تمام نمی شود به این دلیل که حتی اعتراض از سوی مرد می تواند مطرح شود که در این مقاله، همچنان که به آن اشاره شد، جهیزیه تنها لوازمی است که در ابتدای زندگی مشترک به خانه شوهر آورده می شود و بعد از آن هر نوع وسیله جدیدی که خریداری می شود حکم جهیزیه را ندارد و اگر زن این موضوع را نادیده بگیرد، شوهر می تواند به این حکم اعتراض کند و دادگاه این اعتراض را پیگیری می نماید.

به همین دلیل است که شما حتی برای استرداد جهیزیه بهتر است از یک وکیل طلاق باتجربه کمک بگیرید؛ چرا که وکیل می‌تواند روند پرونده شما را با سرعت عمل بالاتری به ثمر برساند و اینچنین دیگر لازم نیست تا با کشمکش و اختلافات هرچه بیشتر به استرداد جهیزیه بیندیشید و یک پروسه طولانی را در نظر بگیرید.

فکتور خرید لوازم جهیزیه

در صورتی که سیاهه وجود نداشته باشد، از فاکتور خرید وسایل می توان استفاده کرد؛ چرا که فاکتور نیزمی تواند به عنوان مدرک به استرداد جهیزیه کمک کند.

شهادت شهود یک معیار مهم محسوب می‌شود به این دلیل که استرداد جهیزیه بدون داشتن سیاهه با کمی دردسر همراه است و تاکید ما برروی مراجعه به وکیل طلاق به همین دلیل است.

اینگونه وکیل راهکاری را ارائه می دهد تا بدون هزینه و تعرفه خاصی بتوانید به استرداد هرچه سریعتر جهیزیه خود اقدام کنید؛ چرا که حتی با شهادت شهود نیز باید در پایان آن به پذیرش نظر قاضی بیندیشید، اعتبار شاهد خود نیز یک مسئله مهم و کلیدی است در دادگاه محسوب می شود

دادخواست استرداد جهیزیه بدون سیاهه ( نمونه دادخواست)

در خصوص دادخواست خواهان خانم ………. فرزند ……. به طرفیت خوانده آقای………. فرزند………… به خواسته  الزام خوانده به استرداد جهیزیه موضوع بیاهه ی عادی مضبوط در پرونده، مقدم به دویست میلیون و یکصد هزار ریال، نظر به این که علقه یی زوجیت فی ما بین طرفین به استناد مسند ازدواج شماره مورخه دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره ی حوزه خوی محور است

و حسب اوراق پرونده و لیست مستند دعوی، خوانده اثاثیه ی مورد ادعا را از خواهان تحویل گرفته و دلیلی مبنی بر استرداد اجناس جهیزیه ی مورد مطالبه تیز اقامه نکرده است و چون بد زوج بر اجابی جهزیه، امانی تلقی می شود و زوج فقط حق استفاده از آن را در زندگی مشترک دارد و با عنایت به این که خواهان با تقدیم دادخواست از اذن خود رجوع کرده و عدم رضایت خود را بر استصواريد زوج بر اقلام جهیزیه اعلام نموده است و چون امین مکلف است در صورت مطالبه ی مستودع عين اموال امانی را از وضعیت موجود به وی مسترد دارد.

على هذا موجبی برای ادامه ی تصرفات زوج (خوانده) وجود ندارد و مستندا به مواد ۶۱۹ و ۶۲۰ قانون مدنی و ماده ی ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی، دعوای خواهان را محصول بر صحت تشخیص و خوانده را به استرداد کلیه ی اقلام و اجناس جهیزیه ی مندرج در سیاهه تي عادی مورخه مضبوط در پرونده محکوم می نماید.

رأی صادره حضوری بوده و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم ارجمند تجدیدنظر استان می باشد.

تصرف و مالکیت جهیزیه

از لحاظ قانونی و طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی تامین تمام نیازهای متناسب و متعارف مانند لباس، غذا و و وسایل منزل، هزینه درمان و بهداشت و هر هزینه اینچنینی بر عهده شوهر است که به آن نفقه می گویند به همین دلیل، شوهر باید تمامی لوازم مورد نیاز را برای زندگی مشترک محیا کند.

اما زمانی که زن وسایل را به عنوان جهیزیه به خانه شوهر می آورد، تنها به عنوان یک راهکار کمکی این کار را انجام می‌دهد و به همین دلیل، در شرایطی که ناچار به بازپس گرفتن جهیزیه خود باشد می تواند از استرداد جهیزیه استفاده کند.

رابطه استرداد جهیزیه با سیاهه در این محتوا به صورت کامل ارائه شد و تمامی مسائل آن بررسی شد و در صورت سوال میتوانید که در باکس پرسش و پاسخ زیر از ما بپرسید

با گرد هم آوردن بهترین وکیل در کرج همواره سعی بر بالا بادن آگاهی شما داشتیم و هدف خود را با موفقیت شما همسو کردیم

 

 

پیام بگذارید

تماس تلفنی

درخواست مشاوره با وکیل

نام(ضروری)