خدمات وکالت با بهترین وکیل در کرج
وکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرج
09120475112
diakuco@gmail.com
کرج | بین میدان شاه عباسی و توحید - کوچه شهدای دانشجو - مجتمع اداری امیر - طبقه 2 - واحد 4

 خلع ید چیست؟ ( وکیل خلع ید در کرج )

وکیل خلع ید در کرج

 خلع ید چیست؟ وکیل خلع ید در کرج 

موسسه حقوقی وکیل 24 یکی از برترین موسسه های حقوقی در کرج است که در این محتوا در مورد خلع ید و وکیل خلع ید در کرج مطالبی را ارائه میدهد

 خلع ید چیست :

  • خلع ید چیست ؟
  • در چه مواردی از خلع ید استفاده میشود
  • وکیل خلع ید در کرج را از کجا پیدا کنیم
  • دعاوی مربوط به خلع ید

موارد بالا بخشی از محتوایی است که امروز مطالعه کننده آن هستید

در این مقاله قصد داریم تا برای شما بیان کنیم خلع ید چیست و در قانون اسلامی دارای چه بند و ماده های مختلفی می باشد. پس دعوت می‌ کنیم که تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

همانطور که می دانید مسائل مربوط به حقوقی پیچیدگی‌ های بسیار زیادی به همراه دارد، اما سعی داریم که برای سوال های ایجاد شده در ذهن شما پاسخ های مناسبی را نیز بیان کنیم.

وکیل خلع ید
وکیل خلع ید

 خلع ید ؟

در معنای حقوقی باید گفت زمانی که فردی مالک رسمی اموالی است و فرد دیگری اقدام به تصرف غیرقانونی آن کرده دعوای خلع ید مال غیر منقول بر علیه متصرف نام دارد.

به این معنا که چنانچه فردی ملک فرد دیگر را بدون آنکه بر آن تسلط یا حقی داشته باشد به تصرف خود در آورد غاصب محسوب می‌ شود و مالک رسمی نیز از این امکان برخوردار می باشد که از طریق دادگاه دادخواست خود را ارائه داده و درخواست خلع ید غاصب و همچنین اجرت المثل مدت زمانی که فرد ملک را در تصرف داشته کند.

اولین شرطی که برای طرح دعوای خلع ید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد داشتن مالکیت بلامنازع است؛

یعنی مالک برای اینکه بتواند اثبات کند که آن ملک قانونی در اختیار وی می باشد، لازم است صنعت قانونی را به دادگاه ارائه دهد، اما در صورتی که ملک متعلق به فردی باشد و او نتواند این موضوع را با ارائه سند به دادگاه اثبات کند و طرف دعوا نیز به هیچ عنوان این نوع مالکیت او را قبول نداشته باشد، لازم است که مدعی به دادگاه مراجعه کرده و تقاضا کند طرف مقابل باید برای اثبات مالکیت در دادگاه حاضر شود.

پس از اجرا شدن دادگاه و مشخص شدن حکم اثبات مالکیت، دعوای خلع ید نیز مطرح خواهد شد.

لازم است این نکته را برای شما بیان کنیم که دعوای خلع ید با دعوای مربوط به تصرف عدوانی و تخلیه سه موضوع متفاوت از یکدیگر می باشند به این دلیل که در طرح دعوای خلع ید موضوع اصلی غصب شدن یک ملک است که هیچ نوع قراردادی بین دو فرد وجود ندارد، اما در تخلیه ید به طور مثال بین مالک و مستاجر قرارداد وجود دارد.

دعوای خلع ید به معنای اعم به چند دسته تقسیم می شود؟

این نوع دعوا که مربوط به خلع ید است به سه دسته تقسیم خواهد شد:

  1. اولین نوع صلاحیت به معنای اخص می باشد که می توان گفت مربوط به همان دعوای مالکیت خواهد شد و در طی رسیدگی به آن مالک این درخواست را دارد که ملک خود را از تصرف فردی که بدون رضایت و غیر قانونی بر آن تسلط پیدا کرده خارج کند.
  2. دومین نوع، دعوای تخلیه ید نیز مربوط می شود به این موضوع که خوانده مالکیتی بر روی ملکی که مورد نزاع قرار گرفته نداشته باشد و تصرف خوانده نیز بر روی آن از نظر طرفین دعوا قانونی و مورد قبول واقع شود که در خصوص این نکته خواهان می تواند ادعا کند تصرفات خوانده بر خلاف قرارداد بین دو طرف یا حتی قانون اسلامی است و این درخواست را دارد که از آن رفع تصرف کنند، بنابراین در این نوع از خلع ید باید قراردادی بین خوانده و خواهان وجود داشته باشد.
  3. نوع سوم نیز مربوط به دعوای تصرف می‌ شود که خود این مورد نیز شامل تصرف عدوانی مزاحمت و ممانعت از حق خواهد بود که البته این نوع دعوا ممکن است در دادگاه به صورت کیفری یا حقوقی ارائه شود.

دعوای خلع ید به معنای اخص در مال مشاع به چه معنی است؟

در رابطه با این دعوای خلع ید باید گفت زمانی که دعوا از طرف یکی از شرکای مشاعی علیه سایرین صورت بگیرد، دارای یک ماده قانونی صریح می باشد و طبق ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی در زمانی که دادگاه حکم خلع ید برای متصرف ملک مشاع در نظر گرفته باشد، این حکم به نفع مالک قسمتی از آن می باشد و از تمامی ملک خلع ید خواهد شد.

در خصوص توضیح این قسمت لازم است بار دیگر بیان کنیم که در قانون و مقررات املاک مشاعی طبق ماده های ۵۷۶ و ۵۸۲ قانون مدنی تصرف شدن هر ملک از طرف شریک مشاعی را مشروط به اجازه سایر شرکا در نظر گرفته و در صورت نداشتن رضایت از طرف هر یک از آن ها ‏متصرف ضامن نخواهد بود، بنابراین در دعوای خلع ید برای اخذ در ملک مشاعی لازم است که سایر شرکا آن رضایت خود را اعلام کنند.

در این باره یک رای مشورتی دیگر نیز از طرف اداره کل قوه قضاییه صادر شد که به بیان کاملاً ساده باید گفت، به این دلیل که بنا به اصل مواد ۵۸۱ و ۵۸۲ قانون مدنی شرکا به هیچ عنوان از این حق برخوردار نیستند که بدون اجازه سایر شرکا حق دخل و تصرف ملکی را برعهده بگیرند، بر این اساس اگر یکی از این شرکا بدون داشتن رضایت کامل از طرف فرد یا افراد دیگر  قسمتی از ملک را به تصرف خود در آورد، سایر شرکا از این حق برخوردار می ‌باشند که از محضر دادگاه درخواست خلع ید داشته باشند.

در صورتی که دادگاه این حکم را صادر کند تحویل ملک متصرف شده به سایرین باید با اجازه تمامی شرکا صورت بگیرد.

چه تفاوت و اشتراکات میان خلع ید و تصرف عدوانی وجود دارد؟

در هنگام مطرح کردن دعوای تصرف عدوانی لازم نیست که تمامی مراحل مربوط به تشریفات دادرسی رعایت شود و این در صورتی است که باید این موارد به طور کامل در خلع ید انجام شود.

اشتراک میان مطرح کردن دعوای خلع ید و تصرف عدوانی این است که پس از صدور حکم هر دو از قابلیت تجدید نظر برخوردار می باشند.

در طرح دعوای خلع ید لازم است که در ابتدا حکم صادر شود و از قطعی شدن آن نیز اطمینان لازم حاصل شده و پس از آن اجرا خواهد شد، این مورد در تصرف عدوانی کاملا برعکس بوده و به طور سریع قابل اجرا می ‌باشد و احتیاجی به مراحل قطعی شدن نداشته و همچنین در صورت درخواست تجدید نظر نیز این حکم اجرا خواهد شد.

دادگاه چه اقداماتی در رابطه با دعوای خلع ید انجام خواهد داد؟

در وهله اول لازم است که مالکیت خواهان ثابت شود که این کار از طریق استعلام ثبتی مخصوص و همچنین مشاهده کردن سند مالکیت فرد انجام خواهد شد.

در دومین مرحله لازم است که تشخیص داده شود که  ملک تصرف شده توسط خوانده غیرقانونی و نامشروع نباشد.

مشخص شدن این موضوع که ملک تصرف شده در محدوده مالکیت خواهان می باشد یا خیر، و این کار از طریق معاینات محلی و همچنین نظر کارشناس انجام می شود.

در هنگام طرح دعوای خلع ید خواننده باید یک دلیل قانع کننده و محکمه پسند در رابطه با تصرف خود داشته باشد در غیر این صورت ملک تصرف شده غصبی است.

در زمانی که فردی برای ادعای مالکیت خود سند ملکی را به دادگاه ارائه دهد خوانده نمی تواند هیچ دلیلی برای تصرف خود ارائه دهد به این دلیل که تصرف به صورت غصبی خوانده می شود.

توجه داشته باشید که اگر فردی ملکی را مورد معامله قرار داده و آن را خریداری کرده باشد و در موعد معین شده ملک را تحویل نگیرد می تواند دادخواستی مبنی بر تحویل مورد معامله را به دادگاه ارائه دهد و لازم به ذکر است بیان کنیم زمانی می ‌تواند برای دعوای خلع ید اقدام کند که ملک در تصرف او بوده و مالکیت ۱۰۰ درصدی بر روی آن داشته باشد، پس تا زمانی که این اتفاق نیفتد حکم دعوای خلع ید صادر نخواهد شد.

مشاوره با وکیل در خصوص طرح دعوای خلع ید :

در مطالب فوق سعی کردیم تا تمامی نکات لازم در رابطه با دعوای خلع ید را برای شما بیان کنیم، اما همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم موارد حقوقی دارای پیچیدگی های بسیار خاصی می باشد که ممکن است توضیح تمامی آن ها کمی سخت بوده و یا موضوع شما کاملاً متفاوت باشد و برای دریافت راهنمایی نیاز به مشورت بیشتری داشته باشید.

در این خصوص به شما پیشنهاد می ‌دهیم که حتماً به یک وکیل مجرب و کارآزموده مراجعه کرده و تمامی سال های احتمالی خود را مطرح کنید تا وکیل نیز بتوانند پاسخ‌ های قانع کننده ای را به شما ارائه دهد.

البته لازم به ذکر است بیان کنیم که برای این کار حتماً به یک وکیل مجرب برای مطرح کردن موضوع مراجعه فرمایید.

کلام آخر

در این مقاله قصد داشتیم تا برای شما بیان کنیم که خلع ید به چه معنی میباشد و در چه مواردی نیز لازم است که دعوای مربوط به آن در دادگاه مطرح شود هرگاه فردی اقدام به تصرف ملک فرد دیگری کند و این کار به صورت کاملاً غیرقانونی و بدون رضایت فرد متقابل انجام شود آن ملک کاملاً قصدی بوده و این امکان برای مالک وجود دارد که طرح دعوای خلع ید را به دادگاه ارائه دهد البته به توضیح این موضوع نیز پرداختیم که برای اثبات کردن مالکیت بر ملک باید سند و دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه شود. امیدواریم مطالب گفته شده مورد استفاده شما قرار بگیرد.

 

2 نظرات

  • مهدی

    9 آذر 1400 - 10:23 ق.ظ

    با سلام وکیل خلع ید مستاجر هم انجام میدن؟

    • modir

      11 آذر 1400 - 7:35 ق.ظ

      با سلام و احترام
      بله لطفا تماس بگیرید

پیام بگذارید

تماس تلفنی

درخواست مشاوره با وکیل

نام(ضروری)