خدمات وکالت با بهترین وکیل در کرج
وکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرج
09120475112
diakuco@gmail.com
کرج | بین میدان شاه عباسی و توحید - کوچه شهدای دانشجو - مجتمع اداری امیر - طبقه 2 - واحد 4

وکیل توهین و افترا در کرج

توهین و افترا

 توهین و افترا چیست؟ وکیل توهین و افترا در کرج

در این محتوا موسسه حقوقی وکیل 24 درمورد توهین و افترا و جرایم مربوط به این موضوع مطالبی را ارائه میدهد و در نهایت ارائه دهنده بهترین وکیل توهین و افترا در کرج است

توهین و افترا چیست ؟ وکیل توهین و افترا در کرج :

توهین و افترا نیز از دیگر جرایمی می باشند که در صورت انجام آن لازم است برای آن مجازات در نظر گرفته و به طور کامل نیز اجرا شود. برای این سری از جرم ها نیز مجازات های خاصی در قانون پیش ‌بینی شده، در این مقاله قصد داریم برای شما توضیح دهیم توهین و افترا چیست و به تمام سوالات احتمالی ذهن شما پاسخ مناسبی را پیدا کنیم.

ممکن است هر یک از افراد تعریف متفاوتی را در رابطه با توهین و افترا در ذهن داشته باشند و این نوع از جرایم را با تعریف های ذهنی خود مقایسه خواهند کرد، اما در حقیقت این امکان وجود دارد که در نظر قانونی و قانونگذار جرم توهین و افترا کمی متفاوت‌ تر از چیزی باشد که مردم در ذهن دارند و لازم است این نکته را بیان کنیم مجازات در نظر گرفته شده برای این جرم همان گونه که در قانون در نظر گرفته شده است و اجرا خواهد شد.

وکیل توهین و افترا در کرج
وکیل توهین و افترا در کرج

ممکن است بسیاری از افراد به طور کامل در رابطه با معنی این دو کلمه اطلاعات کافی را نداشته باشند. برخی دیگر نیز این افکار را دارند که برای توهین و افترا هیچ نوع مجازاتی در نظر گرفته نشده است، اما این باور غلطی است. در ادامه قصد داریم برای شما در رابطه با توهین و افترا مطالب کاملی را بیان کنیم و به طور کامل شما را با آن آشنا کنیم.

توهین و افترا به چه معنی است؟

در بیان کلی افترا به این معنی می باشد که شخصی بدون هیچ گونه دلیل یا مدرکی نسبتی را به شخص دیگر بدهد و علاوه بر توهین بودن آن هیچ واقعیتی را نیز در پی نداشته باشد. به طور مثال در بسیاری از مواقع پیش آمده که به یک شخص نسبت کلاهبرداری زده شده در حالی که شخص مقابل به طور کامل ثابت کرده به هیچ وجه این مسئله واقعیت ندارد و یک توهین بوده که در چنین مواقعی جرم افترا رخ داده است.

این نکته را در نظر داشته باشید زمانی که این جرم رخ دهد و جرم افترا به صورت شفاف انجام شده باشد فرد شاکی باید بتواند آن را به طور کامل ثابت کرده و آسیب هایی که در طی این جرم نیز برای او به وجود آمده است را بیان کند و برای تمامی آن ها نیز مدارکی که اثبات حرف آن شخص را در پی دارد به دادگاه ارائه دهد، اما چنانچه افترا به صورت کتبی باشد اثبات کردن آن ساده تر خواهد شد و افترایی که به صورت نوشتاری رخ می‌ دهد معمولاً در روزنامه و نشریه رخ داده و به ضرر یک فرد می باشد و این نوع نیز آسیب های خاص خود را به همراه دارد.

جرم افترا در چه زمانی و چگونه اتفاق خواهد افتاد؟

در مطالب فوق نیز به این نکته اشاره کردیم که جرم نسبت داده شده به فرد باید به طور کامل ثابت شده و حتما به طور قطعی نیز یک جرم باشد و به توضیح یک مثال نیز پرداختیم که مثلاً به شخصی نسبت کلاهبرداری زده شود، اما اگر خلاف این موضوع باشد یعنی موردی نسبت داده شود که به هیچ عنوان آن عمل مجرمانه نیست، در این حالت به هیچ عنوان جرم افترا صورت نگرفته است، به طور مثال اگر در طی یک گفتگو شخصی فرد دیگر را بی ‌ادب خطاب کند از آنجایی که این کلمه در قانون جرم محسوب نمی ‌شود به هیچ عنوان دچار عمل مجرمانه نشده و جرم افترا نیز شکل نداده است. در چنین مواقعی باید نسبت دادن جرم افترا به فرد به طور کامل و با صراحت اتفاق افتاده باشد.

با توجه به مواردی که در رابطه با آن ها توضیحاتی را بیان کردیم می‌ شود نتیجه گرفت اگر فردی به دیگری افترا زده باشد و شخص متقابل نتواند این موضوع را ثابت کند، این جرم رخ داده و اگر خلاف این مورد باشد یعنی شاکی بتواند این موضوع را در دادگاه به طور کامل اثبات کند که فرد متقابل کلاهبردار است دیگر جرم افترا رخ نداده است.

برای جرم افترا چه مجازاتی را در نظر گرفته شده؟

در صورتی که این جرم به طور کامل اثبات شود مجازات نیز برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

مجازات در نظر گرفته شده از یک ماه تا یک سال حبس بوده و ۷۴ ضربه شلاق را نیز به همراه خواهد داشت، البته این موضوع با نظر قاضی مشخص می شود. لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم که اگر جرم افترا در نشر اکاذیب صورت گرفته باشد و این کار در رسانه‌ های عمومی نیز به چاپ رسیده باشند مجازات آن تغییر کرده و این امکان وجود دارد که به ۲ ماه تا ۲ سال حبس تبدیل شود.

به این موضوع توجه داشته باشید که در هنگام رخ دادن جرم افترا چنانچه حرمت های از بین رفته جنبه عمومی پیدا کند طبیعی است که قانونگذار نیز سختگیری های بیشتری را نسبت به این موضوع داشته باشد و همچنین شکل جدی تری نیز بگیرد. به طور مثال اگر افترا به یکی از شخصیت های اجتماعی و سیاسی مربوط شود طبیعی است که جرم آن نیز بزرگتر بوده و مجازات ‌های سنگین تر و بیشتری نیز برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

توهین به چه معناست؟

در معنای کلی می‌ توان گفت این مورد یا همان توهین زمانی اتفاق خواهد افتاد که هتک حرمت به یک شخصی نسبت داده شود و این موضوع نباید حتماً به عنوان یک فعل مجرمانه به کار برده شود. به عنوان مثال می توان اینگونه بیان کرد چنانچه در یک زمان فردی شخص دیگری را با استفاده از الفاظ و کلمات رکیک مورد توهین خود قرار دهد به آن توهین و همچنین از بین بردن تمامی حرمت ها یا همان هتک حرمت گفته خواهد شد و لازم است این نکته را بدانید که قانونگذار نیز برای چنین مواقعی با توجه به در نظر گرفتن تمامی موارد مجازات لازم را اعلام خواهد کرد.

توهین کردن چه مجازاتی را در پی دارد؟

در وهله اول باید گفت ثابت کردن این موضوع از طرف شاکی کاملاً الزامی بوده و در صورتی که این موضوع به طور کامل اثبات شود با توجه به نظر قاضی و جرمی که فرد مرتکب شده ملزم به پرداخت جزای نقدی یا ضربات شلاق خواهد شد.

لازم است این نکته را بیان کنیم که توهین کردن می ‌تواند به صورت های گوناگونی از جمله شفاهی، بدنی و یا کتبی باشد. در برخی موارد نیز فرد در طی ارسال یک پیامک اقدام به عمل توهین خواهد کرد و تمامی این موارد قابل پیگیری بوده و در صورتی که فرد بتواند به درستی این موضوعات را به دادگاه ثابت کند دارای مجازات است.

این نکته را در نظر داشته باشید مجازات هایی که برای عمل توهین و هتک حرمت در نظر گرفته شده، هنگام اجرای آن باعث به وجود آمدن سوء پیشینه موثر برای افراد نخواهد شد.

نقش شخصیتی که توهین به او انتصاب شده:

به این موضوع توجه داشته باشید نقش فردی که به او توهین شده نیز می تواند تاثیر به سزایی در مجازات در نظر گرفته برای او به همراه داشته باشد، به عنوان مثال در زمانی که توهین به یک فرد سیاسی یا مقام علمی مملکت صورت بگیرد کاملا متفاوت از فرد معمولی است که در جامعه وجود دارد و از سطح سواد پایینی برخوردار است. پس دقت داشته باشید مجازات ‌های در نظر گرفته شده برای این دو کاملاً فرق دارد.

به همین دلیل است که نمی ‌توان یک تعریف و معنای کلی و کاملا مشخص شده از توهین و هتک حرمت را برای شما بیان کرد و این موضوع تا حدود بسیار زیادی به تشخیص وکلا یا قاضی بستگی خواهد داشت.

آیا جرائم توهین و افترا قابل بخشش هستند؟

در رابطه با این موضوع نیز باید بیان کنیم که هر دو جرم توهین و افترا در صورت رخ دادن و همچنین گذشت کردن شاکی می تواند قابل بخشش باشد، اما لازم است که شاکی به طور کامل اعلام رضایت خود را بیان کند.

چنانچه این جرم رخ دهد و شاکی بیش از آن که موفق به شکایت کردن از شخص شود فوت کند به هیچ وجه وراث او از این امکان برخوردار نیستند که به نیابت یا وکالت از شخص متوفی اقدام به شکایت علیه فرد مورد نظر کنند، اما چنانچه شاکی شکایت خود را مطرح کرده باشد و تمام مراحل قانونی را نیز طی کرده و پیش از اعلام شدن حکم قطعی فرد فوت کند ورثه او می تواند به وکالت از شخص فوت شده پیگیری شکایت را در دست گرفته و آن را دنبال کنند و در صورت صدور حکم تقاضای اجرای آن را داشته باشند.

لازم به ذکر است به توضیح این موضوع نیز بپردازیم که اگر فرد نتوانست ثابت کند که توهین و افترا از طرف او نبوده، تنها راهی که برای او باقی می‌ ماند گرفتن رضایت از شاکی است. در چنین مواقعی گرفتن رضایت کار دشوار و بسیار سختی نخواهد بود.

سخن پایانی؛

سعی کردیم برای شما در رابطه با این موضوع که توهین و افترا چیست مطالبی را بیان کنیم و به توضیح این موضوع پرداختیم که توهین و افترا هر یک دارای معنی کلی خود بوده و افترا به این صورت است که یک شخص به فرد دیگر اتهامی را می‌ زند اما توهین به صورت کاملاً مستقیم یا از طریق پیامک و سایر موارد مشابه صورت می گیرد. در هر دو حالت مجازات‌ هایی برای فرد مجرم در نظر گرفته شده که در صورت رضایت ندادن شاکی قابل اجرا می باشد. امیدواریم از مطالب گفته شده رضایت کامل را داشته باشید.

موسسه حقوقی دیاکو دارای بهترین وکیل توهین و افترا در کرج است و برای ارتباط با بهترین وکلا در کرج با ما در تماس باشید.

پیام بگذارید

تماس تلفنی

درخواست مشاوره با وکیل

نام(ضروری)