خدمات وکالت با بهترین وکیل در کرج
وکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرجوکیل | وکالت | وکیل در کرج
09120475112
diakuco@gmail.com
کرج | بین میدان شاه عباسی و توحید - کوچه شهدای دانشجو - مجتمع اداری امیر - طبقه 2 - واحد 4

 بذل مدت متعه

 بذل مدت متعه

 بذل مدت متعه چیست ؟

موسسه حقوقی دیاکو سامان پرداد ارائه دهنده برترین وکیل در کرج ، وکیل بذل مدت متعه در کرج و وکیل خانواده در کرج است

سالهاست که دیاکو بهترین خدمات حقوقی در را در کرج و استان البرز ارائه میدهد و از پرسابقه ترین موسسه های حقوقی در کرج است

همچنین وکیل 24 با ارائه بهترین وکیل پایه یک دادگستری در کرج ارائه دهنده به روز ترین خدمات حقوقی و مشاوره ای درمورد بذل مدت متعه است

بذل مدت متعه
بذل مدت متعه

 

نام دیگر ازدواج موقت منطقه می باشد که لازم است عقد متعه یا نکاح ازدواج برای یک مدت معلوم شده و معین از پیش که می تواند محدود هم باشد بین زن و مرد جاری خواهد شد و پس از پایان یافتن مدت زمان معلوم شده زوجین دیگر هیچ نسبت و مسئولیتی نسبت به یکدیگر نخواهند داشت البته در هنگام جاری شدن صیغه میزان و مقدار مهریه نیز کاملاً معلوم خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم تا مواردی که مربوط به بذل مدت متعه می باشد را به طور کامل برای شما بیان کنیم و همچنین پاسخ پرسش هایی که در ادامه آن ها را مطرح می ‌کنیم نیز در این مطلب بیان خواهد شد و این پرسش ‌ها عبارتند از:

  • بذل مدت متعه به چه معناست؟
  • کدام یک از زوجین اختیار بذل مدت را دارد؟
  • چه تفاوتی میان بذل مدت متعه و طلاق است؟
  • چه شرایطی برای الزام به بذل مدت متعه لازم است؟
  • تکلیف مهریه چیست؟

بذل مدت متعه به چه معناست؟

شما نیز این موضوع را به خوبی می دانید که  دو نوع ازدواج موقت و دائم وجود دارد که بحث ازدواج به طور دائم کاملاً جدا از موقت است و بذل مدت متعه تنها در عقد موقت نقش داشته و آن را مطرح خواهند کرد.

تفاوتی که میان این دو ازدواج وجود دارد این است که هنگام جاری شدن صیغه عقد دائم هیچ زمان مشخصی برای جدا شدن در آن وجود ندارد تا زوج بتواند آن را ببخشد، اما این نکته در ازدواج موقت کاملاً برعکس است و شما نیز به طور کامل معنی کلمه بذل را درک کرده و می دانید که به معنی بخشش می باشد و در یک مفهوم کلی باید گفت که بذل مدت متعه زمانی است که زوج می ‌تواند آن را به زوجه ببخشد و تنها مواقعی کاربرد پیدا می‌ کند که مرد قصد ادامه دادن ازدواج موقت را نداشته باشد.

پایان دادن مرد به عقد موقت را می توان یک نوع طلاق بین آن ها محسوب کرد که البته در نوع موقت این کار از طرف مرد انجام خواهد شد پس از بذل مدت متعه صیغه ای که بین مرد و زن خوانده شده باطل خواهد شد و زن و مرد کاملاً آزاد و هر یک از آنها مسئولیت زندگی شخصی خود را دارند.

نکته دیگری که در مورد بذل مدت متحد بسیار پر اهمیت و ضروری می ‌باشد این است که برای جاری شدن صیغه موقت حتماً لازم است که مدت زمان آن نیز به طور کامل قید شود و در صورت خودداری کردن از این کار عقد جاری شده کاملاً غیرقانونی و باطل است و ثبت زمان از این نظر حائز اهمیت می باشد که اگر هر دو طرف قصد جدایی و پایان دادن به این ازدواج را داشته باشند زوج بتواند باقیمانده مدت صیغه را به زوجه ببخشد.

کدام یک از زوجین اختیار بذل مدت متعه را دارد؟

بسیاری از افراد این سوال را در ذهن دارند که چه کسی می ‌تواند بذل مدت متعه را انجام دهد که در حالت کلی جمله به این معنی است که کدام یک از طرفین این امکان را دارند که پایان دهنده این رابطه باشند.

در پاسخ این سوال باید بگوییم هنگامی که مردی قصد دارد به صورت موقت همسری را اختیار کند و با توجه به اینکه مدت زمان معلوم در صیغه نامه ثبت شده اما چنانچه مرد قصد داشته باشد که زودتر از موعد تعیین شده دل نامه را باطل کند این امکان برای وی فراهم می باشد یعنی بذل مدت متعه با مرد است

با توجه به مواردی که به توضیح آنها پرداختیم باید بگویم که لازم است پیش از آنکه صیغه محرمیت بین آقا و خانمی برای عقد موقت جاری شود زوجه حتماً از این موضوع که مرد قادر به بذل مدت متعه می باشد آگاه گردد

البته توجه داشته باشید که برای بخشیدن حق بذل مدت متعه به زوجه یک سری موارد وجود دارد که باید به آنها رعایت گردد و در ادامه سر میکنیم این موارد را توضیح دهیم.

زمانی که یک مرد قصد داشته باشد وزن مدت متعهد را انجام دهد :

زمانی که یک مرد قصد داشته باشد وزن مدت متعهد را انجام دهد و مدت زمان باقی مانده را به زوجه  خود ببخشد لازم است که بیش از هر کاری تمامی حق و حقوق قانونی زن را که زوج بر عهده دارد به او پرداخت کند.

اگر زوج بر خلاف این مورد عمل کند و از پرداخت کردن حق و حقوق قانونی زن خودداری کند، این امکان برای زوجه فراهم است که از طریق مراجع قانونی ارائه کردن درخواست خود به دادگاه شکایت کرده و خواستار مهریه و سایر حقوق های مربوطه شود

در قسمت بالا به این نکته اشاره کردیم که بعضی مدت متحد توسط مرد انجام خواهد شد پس لازم است که برای تعیین کردن مدت زمان عقد دقت بیشتری به خرج داده و یک مدت زمان مناسب برای آن را انتخاب کنید تا در این میان زندگی زوجه نیز دچار هیچ گونه مشکلی نشود. با توجه به این موضوع که پس از پایان یافتن مدت زمان تعیین شده امکان تمدید آن به طور مجدد وجود دارد بهترین راه برای روبرو شدن با هیچ مشکلی در این است که مدت زمان زیادی را برای این عقد در نظر گرفته نشود.

چه تفاوتی میان بذل مدت متعه و طلاق است؟

ممکن است بسیاری از افراد این تفکر را داشته باشند که هیچ تفاوتی میان بذل مدت و طلاق وجود ندارد و هر دوی آن ها یکی هستند اما باید بگوییم که این دو مورد از لحاظ حقوقی کاملاً یکسان نیستند و هر یک از آنها مسئله مخصوص به خود را به همراه دارد که سعی می کنیم  تفاوت این دو را برای شما بیان کنیم.

طلاق گرفتن یک موضوع کاملاً جدا و همچنین به طور رسمی به آن رسیدگی خواهد شد و اگر خانم و آقایی در اثر به وجود آمدن هر نوع مشکلی تصمیم به جدایی و طلاق بگیرند لازم است برای این کار حتماً به یک دفترخانه رسمی مراجعه کرده و در حضور دو شاهد عاقل و بالغ دو طرف برای طلاق حاضر شوند.

پس از مراجعه به دفترخانه و هنگام حاضر شدن هر دو شاهد صیغه طلاق جاری خواهد شد.

اما این شرایط در بذل مدت متعه کاملاً متفاوت می باشد یعنی اگر زوج قصد داشته باشد که باقیمانده مدت صیغه نامه را به زوجه خود ببخشد احتیاج به حضور هیچ شاهد و حتی مراجعه به دفترخانه نیست و می ‌تواند به طور کاملاً ساده یا حتی زبانی این کار را انجام دهد.

در ادامه نکات بیشتری را در مورد بذل مدت متعه برای شما بیان خواهیم کرد

هنگامی که خانم و آقایی پس از پایان یافتن کار های دادگاهی برای مرحله آخر جدایی یعنی جاری شدن خطبه طلاق به دفترخانه مراجعه می ‌کنند لازم است که حتماً خطبه مخصوص به آن قرائت شود، اما این خطبه برای بذل مدت متعه وجود ندارد و به هیچ وجه نیازی به وجود شاهد نیست در واقع زوج می تواند به صورت غیر رسمی روزهای باقی مانده ببخشد. البته به این موضوع توجه داشته باشید که تنها نیت کردن مرد برای بذل مدت متعه کافی نیست و حتماً باید این مورد را به صورت کلامی به زوجه خود اعلام کند.

پس از آنکه بذل مدت متعه از طرف مرد اعلام شد لازم است که زن عده نگه دارد یعنی اگر مایل است که به طور مجدد و با یک مرد دیگری ازدواج کند باید به مدت ۴۵ روز صبر کرده و پس از آن اجازه دارد که ازدواج کند.

چه شرایطی برای الزام به بذل مدت متعه لازم است؟

برای اینکه زوج الزام به بذل مدت متعه شود شرایط مختلفی وجود دارد و لازم است که حداقل یکی از آنها اجرا شود.

اولین و مهمترین شرایطی که مرد را ملزم به بذل مدت خواهد کرد سفر کردن طولانی مدت خواهد بود یعنی این که زوجه به هیچ عنوان از زوج خبر نداشته باشد.

یکی دیگر از موارد عسر و حرج می باشد که شاید برای شما این سوال پیش آید که این دو کلمه به چه معنی است؟

در پاسخ باید بگویم هنگامی که ادامه زندگی زناشویی برای زوجه با سختی و اذیت و آزار های بسیار زیادی همراه باشد دادگاه این اجازه را دارد که خانواده مرد را الزام به بذل مدت متعه کند.

تکلیف مهریه چیست؟

باید گفت مهمترین موضوعی که در بذل مدت متعه باید به آن توجه زیادی داشت مهریه است.

هنگامی که بذل مدت صورت می‌ گیرد باید تکلیف مهریه کاملاً مشخص شود یعنی اگر پیش از آنکه بین زوجین صیغه جاری شود مهریه تعیین شده باشد در هنگام بذل مدت و طبق توافقی که از قبل تعیین شده است مرد باید به طور تمام و کمال مهریه زن را پرداخت کند.

در صورتی که به هر دلیلی مرد از پرداخت نکردن مهریه زن امتناع ورزد امکان پیگیری کردن این موضوع از طریق دادگاه وجود دارد و زوجه می تواند شکایت خود را به دادگاه تقدیم کرده و این مراجع نیز حتما مشکل را پیگیری خواهند کرد، اما اگر به جای بذل مدت بذل مهریه صورت بگیرد دیگر پرداخت مهریه لازم نیست.

در این مقاله سعی کردیم تا هر آنچه که در مورد بعدی بذل مدت ضروری است را برای شما بیان کنیم اما اگر قصد دارید اطلاعات و راهنمایی‌ های بیشتری در این باره به دست آورید لازم است که حتماً به یک وکیل کاملا مجرب مراجعه کنید زیرا افرادی که در کار وکالت بذل مدت هستند به خوبی می دانند که این مورد کاملاً تخصصی و پیچیده است پس لازم است که حتماً از مهارت و تجربه بسیار بالایی برخوردار باشند.

در این محتوا درمورد تمامی موارد بذل مدت متعه به شما مواردی را ارائه میکنیم و به صورت صفر تا صد این موضوع را به شما ارائه دادیم
وکیل 24 دارای برترین وکیل در کرج ، وکیل بذل مدت متعه در کرج ، بذل مدت متعه در کرج و وکیل خانواده در کرج است

 

 

پیام بگذارید

تماس تلفنی

درخواست مشاوره با وکیل

نام(ضروری)